• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Development and optimization of an integrated DDL platform to improve English proficiency

Research Project

Project/Area Number 21H00553
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

水本 篤  関西大学, 外国語学部, 教授 (80454768)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 浦野 研  北海学園大学, 経営学部, 教授 (20364234)
保田 幸子  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (60386703)
新谷 奈津子  関西大学, 外国語学部, 教授 (60815778)
薮越 知子  日本大学, 経済学部, 教授 (80578071)
亘理 陽一  中京大学, 国際学部, 教授 (90509241)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Keywordsコーパス利用 / データ駆動型学習(DDL) / 英語教育 / CALL / ツール開発
Outline of Annual Research Achievements

グローバル化が進んでいる現代社会において、日本人の英語運用能力の強化が必須であることはまぎれもない事実である。英語教育においても、大学をはじめとする入試制度改革、小学校での英語教育義務化、指導要領の大きな変更などにもその必要性が反映されており、学習者、教員ともにその流れに対応していかなければならなくなっている。本研究では、そのような学習者、教員をサポートすべく、受信・発信語彙を中心とした英語運用能力を高めるためのデータ駆動型学習(data-driven learning: DDL)ツール開発を行い、そのツールと指導・学習モデルを組み込んだ統合型オンライン・DDLプラットフォームを無償で提供する。そして、そのDDLプラットフォームの利用実践から、その効果と問題点を検証し、DDLプラットフォームおよび指導・学習モデルの最適化を目指すことを目的とする。

2023年度は2022年度に引き続き,全体の研究計画のうち,以下のようにプラットフォームの開発と指導・学習モデルの構築を同時に進め,研究成果の発信を行った。 (1) プラットフォームの開発開始:研究分担者と相談の上,対象とする新しいツールと既存のツールを統合したプラットフォームの開発を進めた。(2) ツールの改良・拡張:これまでに本研究課題に携わっている研究者によって開発されているツールの改良・拡張も行った。(3) 教室内外での指導モデルの検討:開発しているツールやプラットフォームを教室内外や個人でより効果的に使用していくために,指導モデルの検討を行った。 (4) 研究成果の発信:有益なツールを開発するだけではなく,それを国内外の学会やジャーナルで発表した。

Research Progress Status

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (41 results)

All 2024 2023 Other

All Journal Article (16 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 12 results) Presentation (23 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 17 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Revisiting the construct validity of Self-regulating Capacity in Vocabulary Learning Scale: The confirmatory composite analysis (CCA) approach2024

    • Author(s)
      Alamer, A., Mizumoto, A., Teng, M. F.
    • Journal Title

      Applied Linguistics

      Volume: amae023 Pages: 1-17

    • DOI

      10.1093/applin/amae023

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] AIのある英語教育・研究2024

    • Author(s)
      水本 篤
    • Journal Title

      KELESジャーナル

      Volume: 9 Pages: 52-58

    • Open Access
  • [Journal Article] Understanding growth mindset, self-regulated vocabulary learning, and vocabulary knowledge2024

    • Author(s)
      Teng, F. M., Mizumoto, A., & Takeuchi, O.
    • Journal Title

      System

      Volume: 122 Pages: 103255

    • DOI

      10.1016/j.system.2024.103255

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 生成型AIと語学教育2024

    • Author(s)
      水本 篤
    • Journal Title

      『日本語学』(2024年3月号)

      Volume: 43(1) Pages: 126-132

  • [Journal Article] Machine translation as feedback on L2 Writing2024

    • Author(s)
      Sasaki, M., Mizumoto, A., & Matsuda, P. K.
    • Journal Title

      International Review of Applied Linguistics in Language Teaching

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      10.1515/iral-2023-0223

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] University EFL learners’ use of technology and their perceived difficulties in academic writing2024

    • Author(s)
      Yabukoshi, T., & Mizumoto, A.
    • Journal Title

      LET Kansai Chapter Collected Papers

      Volume: 22 Pages: 117-129

    • DOI

      10.50924/letkansai.22.0_117

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Developing and validating a growth mindset scale in vocabulary learning2024

    • Author(s)
      Teng, F., & Mizumoto, A.
    • Journal Title

      A. Leis, A. Haukas, N. Lou, & S. Nakamura (Eds.), Growth mindset in language teaching and learning. Bloomsbury.

      Volume: - Pages: -

    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Validation of metacognitive knowledge in vocabulary learning and its predictive effects on incidental vocabulary learning from reading2024

    • Author(s)
      Teng, F., & Mizumoto, A.
    • Journal Title

      International Review of Applied Linguistics in Language Teaching

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      10.1515/iral-2023-0294

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Exploratory-talk instruction on EFL group discussion2023

    • Author(s)
      Hiratsuka, T., & Mizumoto, A.
    • Journal Title

      Explorations in Teacher Development

      Volume: 29(2) Pages: 13-20

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Data-driven learning meets generative AI: Introducing the framework of metacognitive resource use2023

    • Author(s)
      Mizumoto, A.
    • Journal Title

      Applied Corpus Linguistics

      Volume: 3(3) Pages: 100074

    • DOI

      10.1016/j.acorp.2023.100074

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Incidental vocabulary learning through word-focused exercises: The association with vocabulary learning strategies2023

    • Author(s)
      Teng, F., Huang, Y., & Mizumoto, A.
    • Journal Title

      Asian Journal of English Language Teaching

      Volume: 32(1) Pages: 29-62

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Identifying key grammatical errors of Japanese English as a foreign language learners in a learner corpus: Toward focused grammar instruction with data-driven learning2023

    • Author(s)
      Mizumoto, A., & Watari, Y.
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Corpus Research

      Volume: 4(1) Pages: 25-42

    • DOI

      10.22925/apjcr.2023.4.1.25

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生成系AIは英語教育研究をどう変えるのか?2023

    • Author(s)
      水本 篤
    • Journal Title

      英語教育2023年8月別冊

      Volume: 72(6) Pages: 61-63

  • [Journal Article] The role of spoken vocabulary knowledge in language minority students’ incidental vocabulary learning from captioned television2023

    • Author(s)
      Teng, F., & Mizumoto, A.
    • Journal Title

      Australian Review of Applied Linguistics

      Volume: 46(2) Pages: 253-278

    • DOI

      10.1075/aral.22033.ten

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Exploring the potential of using an AI language model for automated essay scoring2023

    • Author(s)
      Mizumoto, A., & Eguchi, M.
    • Journal Title

      Research Methods in Applied Linguistics

      Volume: 2(2) Pages: 100050

    • DOI

      10.1016/j.rmal.2023.100050

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Calculating the relative importance of multiple regression predictor variables using dominance analysis and random forests2023

    • Author(s)
      Mizumoto, A.
    • Journal Title

      Language Learning

      Volume: 73(1) Pages: 161-196

    • DOI

      10.1111/lang.12518

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 外国語教育における生成AIの可能性―実践と研究での活用2024

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      イタリア日本語教育協会2024年度研修会 (SEMINARIO AIDLG 2024)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] プロンプトエンジニアリングで変わる英語教育実践と研究2024

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      JACET関西支部2023年度支部大会
    • Invited
  • [Presentation] 学校における生成AIの使用について2024

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      枚方市立長尾中学校 リーディングDX事業報告会
    • Invited
  • [Presentation] 生成AIと言語教育:研究と実践から見る可能性と課題2024

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      第15回産業日本語研究会
    • Invited
  • [Presentation] Exploring Japanese EFL Students’ Editing and Proofreading Preferences: Peer Critique vs. AI Feedback2024

    • Author(s)
      Todd J. Allen &Atsushi Mizumoto
    • Organizer
      5th International Symposium on Academic Writing & Critical Thinking
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] AI Frontiers in English Language Research2024

    • Author(s)
      Mizumoto Atsushi
    • Organizer
      5th International Symposium on Academic Writing & Critical Thinking
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 応用言語学分野における生成AI利用の現状と課題2024

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      人工知能(AI)と共生する言語教育を考えるシンポジウム #1
    • Invited
  • [Presentation] Generative AI and its Applications in Linguistics Research2023

    • Author(s)
      Mizumoto Atsushi
    • Organizer
      9th Japanese Linguistics Symposium 2023
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ChatGPTと外国語教育研究2023

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      2023年度LEIS同窓会講演会
    • Invited
  • [Presentation] ChatGPT教員向け勉強会2023

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      枚方市立長尾中学校 リーディングDX事業 教員向け講演会
    • Invited
  • [Presentation] ChatGPTを使う前に知っておいてほしいこと2023

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      枚方市立長尾中学校 リーディングDX事業 生徒向け講演会
    • Invited
  • [Presentation] 英語研究におけるAIの最前線2023

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      日本中国語学会第 73 回全国大会招待講演
    • Invited
  • [Presentation] ChatGPTと小中高英語教育: 教育現場での新たな展開2023

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      ELEC同友会英語教育学会第29回研究大会
    • Invited
  • [Presentation] 生成系AIを活用した英語教育実践の可能性と課題2023

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      関西英語教育学会 第57回KELESセミナー
    • Invited
  • [Presentation] ChatGPTを活用した外国語教育・研究の可能性について2023

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      長崎大学FD令和5年度サマーワークショッププログラム特別講演
    • Invited
  • [Presentation] SVL12000の改訂の取り組み2023

    • Author(s)
      中西亜希子・水本篤・佐藤剛
    • Organizer
      英語コーパス学会 第49回大会(30周年記念大会)
  • [Presentation] What kind of skill-integrated language activities are effective in improving English proficiency?2023

    • Author(s)
      Misuhiro Morita, Yoichi Watari, & Atsushi Mizumoto
    • Organizer
      EuroSLA32
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What do you mean by "Do you like learning English?"2023

    • Author(s)
      Misuhiro Morita, Yoichi Watari, & Atsushi Mizumoto
    • Organizer
      EuroSLA32
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] AI時代における論文執筆指導のあり方2023

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      立命館大学言語教育情報研究科FD講演会
    • Invited
  • [Presentation] ChatGPTが英語教育にもたらすもの2023

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      JACET関東支部第16回研究大会招待講演
    • Invited
  • [Presentation] Exploring the role of spoken vocabulary knowledge on incidental vocabulary learning through captioned television2023

    • Author(s)
      Mark Feng Teng & Mizumoto Atsushi
    • Organizer
      JALTCALL 2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] そこにAIはあるんか? ChatGPTによる外国語教育実践 ・研究の革新2023

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 (LET)関西支部 2023年度春季研究大会 ワークショップ
    • Invited
  • [Presentation] ChatGPTを外国語教育研究に活用する方法2023

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      関西大学アジア・オープン・リサーチセンター セミナー「ChatGPTって何?―その可能性を探る:言語教育研究の立場から」
    • Invited
  • [Book] 外国語教育研究ハンドブック【増補版】―研究手法のより良い理解のために―2023

    • Author(s)
      竹内理・水本篤(編著)
    • Total Pages
      434
    • Publisher
      松柏社
    • ISBN
      978-4-7754-0294-8
  • [Remarks] GPTをクラス単位で使用・管理するウェブアプリ

    • URL

      https://oyakata-gpt.language-class.online/

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi