2023 Fiscal Year Final Research Report
Organizational Development through Consultation for School Management: Reconstruction of the Educational Practice Research in Pursuit of Realities
Project/Area Number |
21H00820
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
末松 裕基 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10451692)
鄭 修娟 九州大学, 人間環境学研究院, 助教 (10882897)
米沢 崇 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20569222)
臼井 智美 大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (30389811)
武井 哲郎 立命館大学, 経済学部, 准教授 (50637056)
榎 景子 長崎大学, 教育学部, 准教授 (60813300)
小林 昇光 岡山理科大学, 教職支援センター, 助教 (60876895)
畑中 大路 長崎大学, 教育学部, 准教授 (70734383)
原北 祥悟 崇城大学, 総合教育センター, 助教 (70850402)
山下 晃一 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (80324987)
木村 栞太 九州共立大学, 経済学部, 講師 (80881383)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 教育経営学 / 学校経営 / コンサルテーション / 臨床的アプローチ |
Outline of Final Research Achievements |
In order to compensate for the weakness and normativity of the research methodology, which is also a challenge of the clinical approach, this study will challenge the creation of collaborative organizational development through various school management consultation practices, taking cues from previous research that is considered to be a classic. In doing so, we do not discard the individuality and diversity of children as the subject of research, but rather, based on this premise, we look at the growth and development of each child and develop models of how to collaboratively support the teachers and administrators who promote this growth and development through school management consultation (from an academic perspective) and to create organizational and sustainable emergence, which has oscillated between theory and practice. The research was conducted with the aim of redefining the academic nature of educational management research. The results are included in the report.
|
Free Research Field |
教育行政学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教育学の領域では理論=実践問題は古くて新しい課題である。研究者が産出する理論と学校など教育現場で展開される実践との関係をめぐっては論争が続いている。教育経営学では臨床的アプローチという手法で、研究者と実践者の関係性の組換の提唱など、ポストモダンの影響を受けた研究方法論や研究者自身の立ち位置の見直しが繰り返し提唱されてきたし、教職大学院などで「理論と実践の往還」といった言説が流布している。ただ、そうした二項対立図式を脱構築するような実践的アプローチをめざし、学校経営コンサルテーションという補助線を引くことによって、新たな関係の在り方を提唱した。
|