2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of an Elementary and Secondary Model Curriculum for Fostering AI and Digital Fabrication Literacy
Project/Area Number |
21H00860
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
YAMAZAKI Sadato 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (40230396)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
人見 久城 宇都宮大学, 共同教育学部, 教授 (10218729)
磯部 征尊 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70736769)
大森 康正 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (80233279)
東原 貴志 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (10370850)
岡島 佑介 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 講師 (40754734)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | AIリテラシー / デジタル・ファブリケーション / 初等中等カリキュラム / STEM教育 / STEAM教育 / カリキュラム・オーバーロード / エンジニアリング教育 / 技術科教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to conduct a field survey of the latest trends in STEAM education in the United Kingdom and the United States, and to develop a curriculum using AI robots as teaching materials in the field of junior high school technology and home economics technology. In order to develop the ability to utilize ``techniques for producing creative things'', we verified the curriculum management, evaluation methods, and effects of STEAM education by making prototypes using 3D printers. During the field survey in the UK, we conducted interviews with teachers at elementary and secondary schools in Exeter City, and were able to gain knowledge. In the United States, we gained knowledge through a field survey of the Boston Museum of Science's Engineering in Elementary STEM education program.
|
Free Research Field |
STEM/STEAM教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
我が国の初等中等教育は脱カリキュラム・オーバーロード(CO)が喫緊の課題である。カナダのブリティッシュ・コロンビア州ではSTEM教育を導入した脱COの実践が展開中であり,英国や米国の脱CO対策について,本研究の現地調査から知見が得られた。また,AIリテラシーと「FAB(Digital FABrication)リテラシーを育むカリキュラム開発と実践を行い,カリキュラム改善に関する知見を得ることができた。
|