2023 Fiscal Year Final Research Report
Moving sensation control with auto-driving XR mobility platform
Project/Area Number |
21H03484
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
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Research Institution | Nara Institute of Science and Technology |
Principal Investigator |
Kanbara Masayuki 奈良先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 准教授 (10346306)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
北原 格 筑波大学, 計算科学研究センター, 教授 (70323277)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 自動走行 / 快適性 / 自動走行酔い / クロスモーダルインタラクション / ヒューマンロボットインタラクション |
Outline of Final Research Achievements |
The XR Mobility Platform, a multimodal VR/AR system with seat tilt control, was used to develop technology to improve passenger comfort during automated driving. Through real-world driving experiments with automated vehicles, it has been shown that control technology to reduce the acceleration stimulus of translation to the passenger reduces the sense of movement perceived by the passenger.
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Free Research Field |
ヒューマンロボットインタラクション
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近い将来実現する車両の自動走行化に伴い、搭乗者を取巻く車内環境が劇的に変化すると予想されており、搭乗者の快適性を低下させる要因となることが報告されている。本研究の成果であるXRモビリティプラットフォームを用いた搭乗者が知覚する加速度刺激制御手法は、搭乗者の移動感覚を低減すること示されている。そのため搭乗者の快適性が向上することが可能となり、自動走行車の社会的受容性を高める重要な技術として位置づけられる。
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