2023 Fiscal Year Final Research Report
Study about the symbolist rhetorics of f Fernand Khnopff's paintings.
Project/Area Number |
21K00171
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
|
Research Institution | Seijo University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 象徴主義 / クノップフ / 視覚的レトリック |
Outline of Final Research Achievements |
This study analyzed the rhetorics of symbolist paintings by the Belgian painter Fernand Khnopff (1858-1921). The main focus of Khnopff's symbolism has been on elucidating the meaning of his motifs, but most of these have not been based on clear evidence, and many of them have been interpreted differently among researchers. In particular, this study analyzed works such as "I lock my Door upon Myself", "Blue Wings", and "White, Black, and Gold", and revealed that Khnopff made efforts to avoid fixing the meaning of images, and instead intentionally tried to create allusions based on the correspondence between images.
|
Free Research Field |
美術史
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
1880年代に始まる象徴主義の絵画については、その暗示性に関して、これまで主として様式面ではクロワゾニスムに代表される再現性からの離脱が、意味の面では芸術家独自の図像形成が、指摘されてきた。しかしフェルナン・クノップフの画面には、それにとどまらない画面上のイメージ相互の関係性による暗示的効果が認められた。これは、従来モティーフのソースとしてのみ関連性が認められ、技法面での関係性が希薄と考えられてきた象徴主義の文学運動、特に詩における暗示のレトリックとの類似として位置づけることができ、今後の文学及び美術における象徴主義研究に対して、新しい着眼点を提供するものといえる。
|