2023 Fiscal Year Final Research Report
Cross-Border Learning Environment Design for Japanese Language Education Based on the High Flex Model
Project/Area Number |
21K00609
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
|
Research Institution | Chuo University |
Principal Investigator |
YOON JIHYUN 中央大学, 文学部, 教授 (40434352)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
藤本 かおる 武蔵野大学, グローバル学部, 准教授 (20781355)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ハイフレックスモデル / ICT(情報通信技術) / 学習環境デザイン / 教師教育 / 日本語教育機関の多様性 / 教育の質保証 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to examine the possibility of cross-boundary learning founded on the use of Information and Communication Technology (ICT), based on the HyFlex learning model. In fact, the following is a summary of the research and analysis conducted during the study period. (1) a literature review on the HyFlex model, (2) interviews with practitioners who attempted to teach Japanese based on the HyFlex model through the Corona Disaster, (3) design and implementation of a cross-boundary learning program centered on Japanese language education based on the HyFlex model, and (4) follow-up on the participants' reflections. survey on participants' reflections.
|
Free Research Field |
日本語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究課題では,ハイフレックス・モデルに基づく新しい教育実践パラダイムの開発、および汎用的でかつ持続可能性なICT活用の日本語教育モデルの実装を試みた。ハイフレックス型授業の最大のメリットは,①学生が自身の置かれた状況に応じ,オンライン授業/対面授業を選択できる,②対面授業の実施が不可能になった場合にも,フルオンライン授業への移行が容易であるという点である。だが,これまでは,日本語教育に関連して十分な知見が蓄積がなされていなかった。そこで,①日本語教育における双方向性の担保,②日本語教育機関の多様性を考慮したうえで,新たな教育実践のモデル開発および実装のための調査・分析を行った。
|