2023 Fiscal Year Final Research Report
Reference grammar for Japanese language learners
Project/Area Number |
21K00621
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
|
Research Institution | University of Toyama |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
李 在鎬 早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (20450695)
堀 恵子 東洋大学, 人間科学総合研究所, 客員研究員 (70420809)
稲葉 和栄 秀明大学, 観光ビジネス学部, 講師 (70772242)
久保田 美子 早稲田大学, 日本語教育研究センター, 教授(任期付) (90401728)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 日本語教育 / 文法 / オンラインツール / 参照文法 / 自律学習 |
Outline of Final Research Achievements |
Throughout the research period, we conducted research for the development of a beginner Japanese grammar book, and as a result, we built and published a web tool for a manual on elementary Japanese grammar ("Japanese Reference Grammar"). The tool is available online and have convenient functions such as reading aloud and automatic translation, and can be used by a variety of learners and learning in a variety of environments, including autonomous learning. The most important feature of this reference grammar is that it describes sentence patterns from the perspective of using synonymous expressions, which is what learners are most looking for in grammar learning.
|
Free Research Field |
日本語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
『日本語参照文法』は、類義表現の使い分けなど従来の文法説明では欠けている点を補完し、学習者の体系的な文法理解を促進できる。その結果、的確な日本語の理解と産出に貢献できる。また、学習者の文法への疑問に応えられる参照文法を充実させweb上で公開することで、多様性や新学習様式(オンライン授業、オンデマンド授業等)に対応する自律的な文法学習環境を創設できる。学習者がクラスで十分に理解できなかった文法や未習文法についても、教師に頼らず、また使用教材に縛られず、自分にあった学習を進めていくことができる。学習面での効果に加え、本研究課題は、研究が進んでいない教材分析研究にも寄与できる。
|