2023 Fiscal Year Final Research Report
Effect of L1 phonotactic constraints in Japanese speakers' learning artificial words
Project/Area Number |
21K00736
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Kumamoto University |
Principal Investigator |
Katayama Tamami 熊本大学, 大学院人文社会科学研究部(文), 准教授 (00582371)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 音素配列生起 / 音節構造 / 第二言語習得 |
Outline of Final Research Achievements |
In the present study, I examined whether native Japanese speakers learn novel phonotactics even when it violates L1 phonotactic constraints. The Japanese participant learned phonotactics of the words and tracked co-occurrence of the consonants across syllables as well. It is assumed that they learned novel words by relying on multiple factors available. I presented the results of the study at 20th International Congress of Phonetic Sciences (ICPhS) in Prague.
|
Free Research Field |
音声学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究に係る、これまでの調査が英語母語話者を対象とされていたため、英語とは異なった言語体系を持つ日本語を母語とする聞き手が、どのように音節を認識し、学習していくのかに関しての研究は、言語学および言語処理理論においても意義があると考える。日本語母語話者が母語の音韻配列規則に従い、モーラを単位として音声言語(単語)を学習しているのかどうかを検証することで、学術的貢献を果たし、日本人英語学習者のリスニング教育へも応用することで教育現場への貢献ができると考える。
|