2023 Fiscal Year Final Research Report
A Study of Fostering Metacognition in Remedial English Classes
Project/Area Number |
21K00748
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Kindai University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | メタ認知 / リメディアル / 英語 / 振り返り学習 |
Outline of Final Research Achievements |
Metacognition is a critical component of successful learning, this study focuses on this framework for enhancing the English ability of students in remedial English classes. Fostering metacognition supposedly improves students’ skills in monitoring and controlling their cognitive processes. Reflection, for example, is a fundamental part of the plan-monitor-evaluate process; hence, this can be an effective device for metacognitive training. Reflective learning is, therefore, used in remedial English classes to foster students’ metacognition. In each class, students wrote a reflection paper at the end of the class, focusing on three questions: (1) What was the topic of today’s class? (2) What did I not understand or misunderstand? (3) What knowledge did I acquire in today’s class? This exercise confirmed that students’ metacognition improved.
|
Free Research Field |
リメディアル教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの英語リメディアル教育では,学生の学習意欲を高める,あるいは英語学習に対する自己効力感を高める指導法についての研究が見られるものの,メタ認知についての研究は多いとは言えない。メタ認知が効果的に働くことにより学習力が大きく伸びるとされているが,自身のこれまでの研究ではリメディアル学生のメタ認知は低い傾向にある。従ってメタ認知を活性化する英語指導法の開発により,英語だけではなくリメディアル学生の学習力が伸びることに期待できる。リメディアル教育の質の向上はユニバーサルな課題であり,本研究結果を世界に向けて発信することは,リメディアル教育に貢献すると考えられる。
|