2023 Fiscal Year Final Research Report
Consumer Law in the Circular Economy
Project/Area Number |
21K01269
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 05070:New fields of law-related
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Research Institution | Ryukoku University (2023) Kyoto University (2021-2022) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | サーキュラー・エコノミー / 消費者法 / 広告規制 / 不公正取引方法 / オンライン・プラットフォーム / 個人データ / 持続可能性 / 脆弱な消費者 |
Outline of Final Research Achievements |
As a prerequisite for the circular economy, a comprehensive legal framework is necessary to realize a healthy advertising market and desirable regulations on the commercial practices of businesses. Moreover, the entire consumer law, including such a framework, needs to be appropriately transformed in line with digitalization. In particular, it is essential to address so-called "digital vulnerability". At the same time, the role of online platforms is important in the development of the circular economy, so an appropriate regulatory framework for them is essential. In addition, a regulatory approach should be formed that takes into account the function of personal data as the "fuel" of our digitalized society. Further, the restructuring of advertising regulations, consumer citizen society, and consumer education is also of great significance.
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Free Research Field |
民法、消費者法
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
サーキュラー・エコノミーの実現には社会的行動ルールとしての法制度も不可欠となる。中でも消費生活の基底的ルールである消費者法が重要な役割を果たす。EUでは主導的な議論が展開されているが、日本での検討は緒に就いたばかりであり、日本的な視観点からの寄与が必要となる。本研究の成果は、特にこの点において、学術的・社会的意義を有する。本研究における成果は、消費者法がどのような役割を果たすことができるのかについて、様々な視点や角度から示唆を提示する。そして、現在の消費者法でどのような支援ができるか、さらに、現行法上の限界がみられる場合の解決に向けての方策について、本研究の成果がひとつの指針として機能しうる。
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