2023 Fiscal Year Final Research Report
Research on the principles of organizing a "curriculum open to community" that realizes an inclusive society
Project/Area Number |
21K02197
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Hiroshima University (2023) Osaka Kyoiku University (2021-2022) |
Principal Investigator |
Fukuda Atsushi 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10325136)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | インクルージョン / 社会に開かれた教育課程 / ドイツ・ブレーメン州 / 生活指導 / 多職種協働 / ICT教育 / 総合的な学習の時間 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study are to clarify the following points : the principles of organizing a "curriculum open to community" and its practical conception in order to realize an inclusive society. In order to achieve this purpose, we first summarized school reform trends in Bremen, Germany. Next, we critically examined the practices of the schools leading the school reform. In doing so, we focused on the practice of "learning to live together. As a result, the following points became clear. (1) Creation of common is important to achieve inclusion. (2) It is important to organize a curriculum that links life in the community and life at school from the perspective of conflict.
|
Free Research Field |
教育方法学、生活指導論
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究には少なくとも以下のような学術的・社会的意義があると考える。ひとつには、ドイツ・ブレーメン州における学校改革動向を視野に入れながら、インクルーシブな社会を実現する「社会に開かれた教育課程」の編成原理として、commonを創造することが重要となることを明らかにしたことである。二つには、それを具体的な実践として構想するにあたって、コンフリクト(葛藤や矛盾)を位置づけることが重要であることに加え、ICTを用いてcommonを創造していくことも有意義であることを明らかにしたことである。
|