• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Research on the principles of organizing a "curriculum open to community" that realizes an inclusive society

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21K02197
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHiroshima University (2023)
Osaka Kyoiku University (2021-2022)

Principal Investigator

Fukuda Atsushi  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10325136)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Keywordsインクルージョン / 社会に開かれた教育課程 / ドイツ・ブレーメン州 / 生活指導 / 多職種協働 / ICT教育 / 総合的な学習の時間
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study are to clarify the following points : the principles of organizing a "curriculum open to community" and its practical conception in order to realize an inclusive society. In order to achieve this purpose, we first summarized school reform trends in Bremen, Germany. Next, we critically examined the practices of the schools leading the school reform. In doing so, we focused on the practice of "learning to live together.
As a result, the following points became clear. (1) Creation of common is important to achieve inclusion. (2) It is important to organize a curriculum that links life in the community and life at school from the perspective of conflict.

Free Research Field

教育方法学、生活指導論

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究には少なくとも以下のような学術的・社会的意義があると考える。ひとつには、ドイツ・ブレーメン州における学校改革動向を視野に入れながら、インクルーシブな社会を実現する「社会に開かれた教育課程」の編成原理として、commonを創造することが重要となることを明らかにしたことである。二つには、それを具体的な実践として構想するにあたって、コンフリクト(葛藤や矛盾)を位置づけることが重要であることに加え、ICTを用いてcommonを創造していくことも有意義であることを明らかにしたことである。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi