2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of Disaster Prevention Program in Educational Profession Training and its Global Diffusion
Project/Area Number |
21K02220
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
NOMOTO Hiroyuki 東京都立大学, 人文科学研究科, 教授 (70261873)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 防災教育 / 被災地訪問学習 / 教員養成 / 社会教育主事養成 / 防災行動計画 / ニュージーランド / 東日本大震災 / 社会教育 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we tried to develop the educational program for disaster prevention and its international dissemination which is directed to teachers or adult educator as professionals being considered as key persons and asked to take leadership role so that we could minimize damage by Tokyo Inland Earthquake or Nankai Trough Earthquake, predicted to happen in near future. The outline of the results is as follows. 1) We could elaborate and experiment teaching program for disaster prevention and found it effective. 2) Regarding the study visit to affected are by East Japan Great Earthquake, we could carry it out and found it could raise the consciousness of most students. 3)We could make the foundation for international joint research on education for disaster prevention through international collaboration between Japan and New Zealand/Aotearoa.
|
Free Research Field |
社会教育、生涯学習、防災教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2024年1月1日に発生した能登半島地震に象徴されるように、自然災害が多発する現代日本において学校や地域における防災の取り組みの要となる教員や社会教育職員の養成で活用できる防災教育プログラムを開発し提示できた意義は大きい。とりわけ東日本大震災被災地での震災遺構を活用した防災教育施設を訪問する「被災地訪問学習」の意義を確認できたことは、全国の学校教育・社会教育における防災教育の今後の発展に寄与すると思われる。また、こうしたプログラムを国際的に展開すること、とりわけ災害の多い国々で展開することは重要であり、ニュージーランドとの国際共同研究を通じて広く海外に発信することが可能となった。
|