• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Action research on the difficulties and barriers in the acquisition process of "mother tongue" by Culturally , Linguistically Diverse Children and their overcoming

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21K02244
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionFukuyama City University

Principal Investigator

LIU Xiangying  福山市立大学, 教育学部, 教授 (20434904)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小野 方資  東京家政学院大学, 現代生活学部, 教授 (30569827)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
KeywordsCLD児 / 言語学習 / 発達保障 / 子どもの権利 / アクション・リサーチ
Outline of Final Research Achievements

This study attempted to observe the causes of difficulties in the process of learning the mother tongue of Culturally Linguistically Diverse Children (Children with CLD) through an action research method.
After this reflection, the study put into practice the approach that children with CLD need to learn their "mother tongue".
This study sought to explore the practical issues required to ensure CLD children's right to learn and develop their "mother tongue" and to find out how to overcome these issues.

Free Research Field

教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

CLD児とその保護者の研究協力者を募り、アクション・リサーチのフィールドを設定し、省察と実践を循環させる研究を行った。ここでは、研究協力を得られた各CLD児の状況をみながら、日本語の学習や絵本の読み聞かせといった活動がされた。この活動の中で、保護者への聞き取り活動も実施した。保護者が日本在住に至った経緯や、子どもの生育歴、日本語圏・日本の文化の中で家庭生活をし、子どもを育てていく中での困難や悩みなどをうかがい、これに向き合い共に考える活動をした。これらの活動の様子は、フィールド・ノーツに記録され、これを省察して実践の中身を考えるという循環を本研究では心がけ、この成果の一部を論文にまとめた。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi