2023 Fiscal Year Final Research Report
Study of characteristics of structural factors on Induction and mentoring for superintendents and principals in the US
Project/Area Number |
21K02247
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Tamagawa University (2022-2023) Kaichi International University (2021) |
Principal Investigator |
YAOSAKA Osamu 玉川大学, 教師教育リサーチセンター, 客員教授 (20157952)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | メンタリング機能 / 離職・定着 / 学校組織環境 / 校長経営実践 / 公正性・包摂性 / サーバント・リーダーシップ |
Outline of Final Research Achievements |
1.This study examined organizational environment at high-need schools in urban areas of the U.S. 2.This study also explored introduction background and structured characteristics for mentoring in American beginning teachers principals, and superintendents induction.3,Furthermore this research examined behavior characteristics and role effects of servant leadership among US principals.
|
Free Research Field |
教育行政・経営学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
1.都市部のニーズの高い困難校における教員定着を学校組織環境との関係性で捉えると、以下の意義を見出せる。まず公正性に基づく組織マネジメント能力、専門職文化への創意、包括的なガバナンスを有する校長のサーバント・リーダーシップ的役割が不可欠であった。それとともに生徒と教師の社会的正義に基づく人道的志向と多文化受容の協働性・同僚性、教員養成における困難校での臨床経験とコースワークとの連関重視を看過しえない。また新任校長、新任教員への効果的なメンタリングはメンターへのサクセスにもンパクトを与えるとともに、学校組織、学区の改善、ひいては生徒のウエルビーイングにも有益性をもたらしている。
|