2023 Fiscal Year Final Research Report
Support for foster child transfers from institutions to foster parents: development of team care program overcoming foster care discordance
Project/Area Number |
21K02346
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
|
Research Institution | Ibaraki Women's Junior College |
Principal Investigator |
Ando Miyuki 茨城女子短期大学, その他部局等, 教授 (90612797)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
平田 修三 仙台青葉学院短期大学, こども学科, 准教授 (50888683)
中島 美那子 茨城キリスト教大学, 文学部, 教授 (60571289)
細川 梢 福島学院大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (00910168)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 里親不調 / チーム養育 / フォスタリング機関 / 心理的安全性 / チーム養育不調 / 里親子支援センター / 安心の基地・安全な避難所 |
Outline of Final Research Achievements |
A questionnaire survey of foster parents on 'team fostering' suggested that they are looking for a team where they can connect at any time and where psychological safety is guaranteed, where they can also accept their vulnerabilities. The replies on the needs of foster parents during the uncommitted period also revealed the need to establish a system for participating in team fostering from the uncommitted period. In a trial of a team fostering programme incorporating the Nobody's Perfect and Reflective Team Approach, foster carers and foster care support workers were able to learn from each other on an equal footing and felt that they were colleagues in fostering together, and many suggestions were made.
|
Free Research Field |
子ども学および保育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
里親の視点から改めて「チーム」という言葉を問い直し、チーム養育に必要なものは何かを探る試みをした。里親を対象とした調査研究は多くあるが、チーム養育に対する里親のニーズの研究は管見の限りではない。「チーム養育」について、里親はチームの関係性に言及する回答が多かったのに対して、里親関係者のインタビュ―では、「連携・相談」など機能に言及する回答が多かった。「チーム養育」といった観点からみれば、「里親不調」というよりも「チーム養育不調」と受け止め、どのようなチーム養育が里親不調を乗り越えることに繋がるのか考察し、チーム養育プログラムを試行したところに、本研究の社会的意義がある。
|