2023 Fiscal Year Final Research Report
Producing the evaluation model for nursery practices that can raise familiarity with the local community
Project/Area Number |
21K02391
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
|
Research Institution | Tokai University (2022-2023) Tokyo Future University (2021) |
Principal Investigator |
Oikawa Rumi 東海大学, 児童教育学部, 准教授 (60788800)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
粕谷 亘正 和光大学, 現代人間学部, 准教授 (00559784)
春日 保人 聖徳大学短期大学部, 保育科, 准教授 (00736663)
岩崎 淳子 大東文化大学, 文学部, 講師 (10620205)
金 ミンジ 聖徳大学短期大学部, 保育科, 准教授 (40461800)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 認定こども園における地域との関わりの実態 / 認定こども園における自己評価の実態 / 地域への親しみを育む保育実践の構造 |
Outline of Final Research Achievements |
The research was conducted at Certified Children's Centers in Japan to reveal how childcare facilities have contact with the local community, and how they do self-assessment about nursing practices. As a result, although more than 90% of children's centers carried out the self-assessment, less than half of them included the evaluation items about the local community. Also, they did not consider having relations with the local community as one part of nurturing activities. Fieldwork research was done in three children's centers to compile evaluation models. The research found the structure of how they raise familiarity with locals, but the structures have nothing in common. Therefore evaluation models cannot be created.
|
Free Research Field |
保育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
保育施設において地域資源を活用した実践は多く行われているという現状はあるものの、子どもたちの地域への親しみを育むことが目的とされていることは少ない。本研究課題においてフィールドワークから導いた3園の地域に対する意識および保育の構造は、保育実践に関して多くの示唆を含むものである。保育施設が自園のある地域の地域性を考慮し、3つ中からその園にあった構造を応用し、実践を重ねることによって、子どもたちの地域への親しみを育むことが可能となると考えられる。
|