2023 Fiscal Year Final Research Report
An Empirical Study on Teacher Development Index in Club Activities
Project/Area Number |
21K02538
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Gunma University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 部活動 / 指導者育成指標 / 教員育成指標 / 部活動ガイドライン / 指導者育成・研修プログラム |
Outline of Final Research Achievements |
In collaboration with the Board of Education of City B in Province A, we created and published an index for the development of instructors for club activities. In this process, we examined the creation method and showed versatile and effective findings. The results of this study are expected to contribute to the promotion of the club activity instructor system and the reform of teachers' work styles.
|
Free Research Field |
教育学,応用心理学,生徒指導
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
大きく次の4点が挙げられる.1点目は,部活動指導者の教育・育成に教員育成指標の概念・方針等を導入した点である.2点目は,近年発出された2つの教育政策(「教員育成指標」と「部活動ガイドライン」)を組み合わせ,部活動指標に基づく研修を部活動ガイドラインに位置付けた点である.3点目は,部活動指標の作成過程における課題や留意点等を検討し,部活動指標を作成する上で実効性のある知見を示すことができた点である.4点目は,部活動指標を教育委員会が策定し,地域の部活動指導者に提示することは,教育委員会としての責任を果たすための具体的なあり方であり,その実際例を提示できた点である.
|