2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of "Program to promote relationship in high school " that teachers can use on a daily basis
Project/Area Number |
21K02559
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Meijo University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 学校不適応予防・解決 / 高校生 / かかわりの力 / 短時間グループアプローチ / ペア・グループ活動 / 自尊感情 / ソーシャルスキル |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop program that focuses on feeling of school adaptability over three years. This program is intended for highschool students, and is easy for teachers to use on a daily basis. In addition , this programconsists of a short time group approach and pairwork in various classroom situations.The results of this study were published in 2023 as an educational book, and research paper.
|
Free Research Field |
生徒指導
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高等学校における不適応問題は「中退」「アパシー(無気力)」などに直結すると考えられる。本申請者が科研費17K04888(2017-2019)にて開発した小中学校版「かかわりの力育成プログラム」は各地の実践成果が蓄積されてきている。週1回10分で行う「短時間グループアプローチ」と各授業における「ペア・グループ対話」によって構成されるプログラムゆえに「児童生徒及び教師の負担感が少なく、日常的に継続できる」点が多くの学校に受け入れられる理由である。本研究において開発した「高等学校版」が、小中学校同様、各地の高等学校で導入・展開されることで、高等学校における不適応予防・解決に寄与すると考えられる。
|