• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Research-status Report

Empirical and systematic examination of transformation of college education

Research Project

Project/Area Number 21K02624
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

金子 元久  筑波大学, 大学研究センター, 特命教授 (10185936)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Keywords大学教育 / 日本の大学 / ドイツの大学教育 / アメリカの大学教育
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、21世紀に入ってからの日本の大学教育の変化を明らかにし、その問題点と要因とを、幅広く社会・経済、高等教育政策、大学組織との関連で俯瞰的・批判的に整理することによって、将来への課題を明らかにすることにある。
2021年度においては、実証的な検証の基礎としてまず、日本の高等教育の基本的特質を議論するてがかりとして、ドイツおよびアメリカにおける大学教育の形成過程をありらかにすることに重点をおいた。そのため基礎的な文献を広く収集し、そこから特に大学教育の内的構造(教育と学習、その相互作用)を整理した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

ドイツの大学教育についての基礎文献の収集、分析に予想以上の時間がかかったが、ほぼ目算がついた。

Strategy for Future Research Activity

計画通りに進める。

Causes of Carryover

コロナ禍のため、予定していたアメリカでの文献調査が不可能となった

  • Research Products

    (2 results)

All 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results)

  • [Journal Article] アメリカの私大ガバナンスが示すもの2022

    • Author(s)
      金子元久
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 635 Pages: 47-52

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍後の大学教育2021

    • Author(s)
      金子元久
    • Journal Title

      IDE現代の大学教育

      Volume: 635 Pages: 1-7

    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi