• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

A Study on the Creation of Credit System in the Era of Digitalization of Education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21K02664
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionSeitoku University (2023)
University of Yamanashi (2021-2022)

Principal Investigator

Shimizu Kazuhiko  聖徳大学, 教育学部, 教授 (20167448)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Keywords単位制度 / 卒業制度 / カリキュラム改革 / オンライン授業 / 学修成果
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the position of the credit system as a system for students to continue their studies, and to pursue the creation of a credit system for shaping the value of universities in the new era of digitalization of education.As a result, I have proposed the following four reform proposals as measures to shift to today's learner-oriented university system.
(ⅰ)Careful selection or rigorous selection of curricula, especially in general education or liberal arts education.(ⅱ)Improvement of teaching methods, focusing on educational content and methods.(iii) The current credit system, including "faculty responsibility," should be made more flexible and qualitative requirements should be set.(iv) Review the graduation system, including the acquisition of learning outcomes. In general, I emphasized the need for a shift from the current credit system for teaching to a credit system for learning.

Free Research Field

教育制度学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新しい教育モデルの構築化の一環として学びの変革を支える大学制度とは何か。その前提条件としての単位制度の創造として、1つは、カリキュラムを精選すること、2つは、教授法を改善すること、3つは、1単位の実質化を図る単位制度の見直し、そして4つは、卒業制度の見直しを提言した。
企業や組織体もイノベーションがなければ長続きしない。わが国において長年続いている企業が世界的に多いのは、常にイノベーションを伴い価値の形成を追求しているからである。大学の世界も同じである。その意味では、本研究で提言した4つの内容はいずれも新たなニューノーマル時代におけるイノベーションや価値形成に繋がるものであると確信している。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi