2023 Fiscal Year Final Research Report
Research on effective university learning under online that leads to early career leadership development.
Project/Area Number |
21K02669
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
|
Research Institution | Toin University of Yokohama |
Principal Investigator |
Yoshiko Takeda 桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (50880259)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
溝上 慎一 桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (00283656)
丸山 智子 愛媛大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (40828034)
森 朋子 桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (50397767)
溝口 侑 桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 講師 (40909165)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | リーダーシップ自己効力感 / 組織社会化 / オンライン / 初期キャリア / トランジション / 経験学習 |
Outline of Final Research Achievements |
The results suggest that early career organizational socialization and leadership self-efficacy (hereafter LSE) are influenced by the attitude toward online group work, written communication skills, and experiential learning during university. The results also indicated that the influencing factors may differ between early career face-to-face and online leadership. Furthermore, it was suggested that cultural socialization in the first year of working life and occupational socialization in the second year of working life may influence online LSE. In a society where online work is increasing, the study also revealed that while it is important to be actively engaged in online group work during college, face-to-face leadership development is foundational.
Translated with DeepL.com (free version)
|
Free Research Field |
高等教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
大学時代にオンライン学習を余儀なくされた学生たちの大学4年時から社会人2年目まで縦断調査を行えたことは意義があると考える。バーチャルチームでの業務が増加する社会の中で、大学時代にどのような学びがオンライン上でのリーダーシップにつながるのかを検討できたことも社会的な意義があると考える。 大学時代にオンラインでのグループワークに積極的に取り組むことは重要であるが、経験学習の取り組み姿勢が社会人二年目のオンラインでのリーダーシップ自己効力感につながること、オンラインと対面のリーダーシップ自己効力感の育成には影響要因が異なることが示唆されたことも社会的な意義があったと考える。
|