• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

AI-based approach to support students for understanding and to automatically generate class contents

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21K02770
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Tamura Satoshi  岐阜大学, 工学部, 准教授 (10402215)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川瀬 真弓  岐阜大学, 社会システム経営学環, 助教 (20805353)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Keywords授業コンテンツ / 講義視聴システム / 問題自動生成 / 教材自動生成 / 深層学習 / 大規模言語モデル / 音声情報処理 / 自然言語処理
Outline of Final Research Achievements

To accomplish effective online classes and to enhance understanding of learners, we have conducted the following works using AI technology. (1) We built a video watching system on which learners can post and view reactions. We also developed another system to generate summary movies. (2) We investigated a method to automatically translate class contents for foreign learners. (3) Using LLMs, we made a scheme to generate questions and digest movies customized for each learner, according to her/his understanding level. Regarding these works, we evaluated the systems and methods in university classes. Through these education-engineering interdisciplinary activities, we have finally achieved the innovation for next-generation learning scheme.

Free Research Field

人工知能・教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

最先端の人工知能技術を教育分野に適用する本研究の学際的な取り組みは、教工連携としていずれの分野から見ても革新的であり、その学術的意義は大きい。特に教育分野において、最新の人工知能技術の活用は画期的であり、もたらしたインパクトも大きい。
コロナ禍を経て一般的になったオンライン授業において、本研究の視聴システムは有用であり、学習者に応じた要約動画や問題の自動生成は個別最適な学びの実現に十分貢献することが確かめられた。この点において、本研究の社会的意義も十分に認められる。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi