2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of a multimodal learning system of physics to support visually impaired students
Project/Area Number |
21K02843
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Hiroshima Institute of Technology |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松本 慎平 広島工業大学, 情報学部, 教授 (30455183)
林 壮一 福岡大学, 理学部, 教授 (90804922)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 力覚提示デバイス / 視覚障がい者の物理学習支援 / 視覚障がい者向け物理学習用教材 / 物理事象の可触化 / 物理事象の可聴化 / 物理事象の可視化 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, using ICT technology, we developed a multimodal learning system to support the learning physics for visually impaired students. This system incorporates electronic media text of physics and applications that provide a realistic virtual tactile experience, so that visually impaired students who have little experience in observation can start with creating images of natural phenomena. We have made some applications which enable them to perceive realistically these virtual realities by touching with the haptic device, and written a textbook which provides them with nainly qualitative understanding of physical essence. We, further, carried out development of technologies for future research.
|
Free Research Field |
情報技術を用いた視覚障がい学習者の物理教育用教材開発
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
視覚障がい者の物理の学習には,自然事象の観察経験がもちづらいことに起因する大きなハンディキャップがあることが指摘されていた。ところが,これまで作成されてきた学習教材は,動きをともなう事象のリアルなイメージを形成させるという,物理の学習では最も重要なことができなかった。本研究の学術的意義は,物理事象を可触化,可聴化して,それを力覚デバイスと音の機能を駆使することで,リアルなイメージ形成を可能にしたことである。
|