2023 Fiscal Year Final Research Report
Modality of meta-discourses in junior high school mathematics classrooms of function
Project/Area Number |
21K02879
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | メタディスコース / 暗黙知 / 数学授業 / 情意 |
Outline of Final Research Achievements |
The meta-discourse that is the main finding in the commognition theory that Sfard(2008) presented is a meta-rule that becomes the background of discourses. Sfard(2008) explained meta-discourses by cognition and value side. However she did not discuss affection side that was belief and attitude. In this research I explained meta-discourse as affection theoretically. In addition, I clarified meta-discourses supported by belief and attitude with secondary analysis of data of previous works.
|
Free Research Field |
数学教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
数学教育学におけるプラトニズムが後退し,数学的知識が人間による創造物と位置づけられる現在において,学習者や教師の情意的性格はますます重要視されるようになっている。コモグニション論におけるメタディスコースが情意的性格をとり得ることを示したことは,認知とコミュニケーションを統合する視点によって,数学教育で生ずる現象の大部分を説明する可能性を示したことになる。この成果によって,算数数学授業を巡るメタディスコースのさまざまな収集により,その異文化間の差異に焦点を当て,数学的知識が真に文化に依存した多様な知識であり,数学授業や学習も文化に依存する立場を強く支えることになる。
|