2023 Fiscal Year Final Research Report
Evaluation Analysis of Networked Compact City Considering the Wandering Behavior in the Urban Function and Residential guidance Area.
Project/Area Number |
21K04296
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Nagano National College of Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
轟 直希 長野工業高等専門学校, 都市デザイン系, 准教授 (50733268)
浅野 純一郎 豊橋技術科学大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (10270258)
高山 純一 公立小松大学, サステイナブルシステム科学研究科, 教授 (90126590)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | コンパクト+ネットワーク形成要因 / 居住誘導区域 / 都市機能誘導区域 / 居住地形成要因 / 都市機能用途へのアクセス利便度 / 交通結節点へのアクセス性 / 土砂災害警戒区域 / 洪水浸水想定区域 |
Outline of Final Research Achievements |
In recent years, the urban area has been extensively developed in many regional cities, and the population density has declined. There is a concern that the decline of the region will progress since they can’t maintain living and economic activities. Hence, Compact plus network policy is promoted with local public transport plan and a city plan. In this study, we focused on residence attraction area of Nagano city. To verify the accessibility to living convenience facilities for resident population distribution, we examined relationship between the accessibility to the urban function facility, distribution of residential areas in the city and activity level for each age group. We classified all subjects into three age groups and compared the results of each. In this study, based on a case of Nagano city, construct a trip linear regression model including composition factor of population density and usage accessibility with facility locations, travel time.
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Free Research Field |
土木計画学および交通工学関連
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
人口減少、少子高齢化社会を迎えている現在、居住地や都市機能施設の誘導区域の設定は、各自治体に任されており、都市機能誘導区域である中心拠点の設定および中心拠点に誘導すべき用途を決定する方法論は体系化されていない。本研究では、具体的な用途別施設の集積度合が,居住地から拠点周辺に立地する目的施設へのトリップに与える影響を、移動手段別・年齢階層別に明らかにした。また、多核連携型の集約型都市構造形成のための指針として、中心拠点および居住誘導区域の適切な設定および拠点間を連結する効果的な公共交通ネットワークの設定に言及し、居住地形成と用途の近接性、交通結節点および災害危険区域の有無の関係を明らかにした。
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