2023 Fiscal Year Final Research Report
Vertification of system design for solving local issues through non-monetary incentives
Project/Area Number |
21K12554
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 90010:Design-related
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Research Institution | Kyoto Sangyo University |
Principal Investigator |
Shiozu Yurika 京都産業大学, 経済学部, 教授 (60599182)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
下原 勝憲 同志社大学, 研究開発推進機構, 嘱託研究員 (10395105)
荒井 壮一 秋田大学, 教育文化学部, 講師 (10633761)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | ゲーミフィケーション / 非匿名 / Lurker / 利他主義 / マルチエージェントシミュレーション / プロンプトデザイン |
Outline of Final Research Achievements |
We designed a game where non-monetary points, without any monetary value online, visualize residents’ daily behavior and support their involvement in local issues. In this case, even if acquaintances know each other offline, anonymous donation behavior allows us to observe contributions regardless of regional differences or age. However, when donations are non-anonymous, participants tend to become bystanders, as revealed by field experiments and multi-agent simulations. Furthermore, the field experiments demonstrated that even altruistic individuals within a group, compared to the national average, stop making non-anonymous point donations over time.
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Free Research Field |
財政学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の社会的意義は、次の2点にある。第1は、ゲーミフィケーションの要素としてのポイントの寄付は、地域課題の解決に資するためには匿名で行えるようにゲームのシステムデザインを行うべきであることを示した。第2に、ゲームの参加者同士がオフラインで知り合いであって利他的な個人の集合体であったとしても、時間の経過によって各自が傍観者(Lurker)になってしまうため、ポイントの寄付だけでなく別のゲーミフィケーションの要素を組み合わせる必要があること示した。
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