2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of Collaborative Learning Methods for Pronunciation in Foreign Language Learning: Focusing on Peripheral Participants
Project/Area Number |
21K13073
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Osaka Metropolitan University (2022-2023) Osaka City University (2021) |
Principal Investigator |
OYAMA Daiki 大阪公立大学, 大学院文学研究科, 都市文化研究センター研究員 (70805564)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | グループワーク / 周辺的参加者 / 発音学習 / 相互行為分析 / 教え合い / 質的研究 |
Outline of Final Research Achievements |
This study developed three collaborative learning methods for pronunciation in foreign language learning. Based on the principles of communicative approach and CEFR, it emphasizes learners' autonomy, collaboration, and initiative. Specifically, using data from practical activities in a beginner French class, three methods were developed: "Pair work in group," "Discussion of pronunciation, "Peer teaching of pronunciation." The study analyzed the interactions in each method and highlighted the effects and issues.
|
Free Research Field |
外国語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、授業内の発音学習について、学習者の主体性・協働性・自律性を重視した学習方法を提案する点に意義がある。なぜなら、コミュニカティブ・アプローチが広がるなかで、会話・読解・作文などは学習者同士で学び合うようになったが、発音は依然として「教師がいかに正しい発音を教えるか」が前提になっているからだ。くわえて、本研究は、従来は排除の対象であった活動に参加しない学習者に教育的価値を見出す。この学習者は、グループワークに関する諸研究では研究の対象にされないばかりか、フリーライダーと見なされ排除されてきた。本研究は、この伝統的な見方を問い直す。
|