• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Research on the formation process of customer experience through co-creation activity between retailers and customers

Research Project

Project/Area Number 21K13394
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

張 セイ  金沢大学, 経済学経営学系, 講師 (20803472)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Keywords顧客経験の動態性 / 記憶性 / 共創活動 / サービス経験 / 価値共創
Outline of Annual Research Achievements

顧客経験に関する理論的および実務的関心が高まっている。これまでの研究は、特定の時点での企業の特定の接点における顧客の反応に焦点を当ててきた。しかし、時間の経過とともに経験が蓄積または変化するプロセスについての研究は不十分である。この研究は、顧客経験のダイナミックな特性に注目し、小売企業と顧客の持続的な共創活動を通じて、顧客経験の形成と変化のメカニズムを明らかにすることを目的としている。
2023年度の研究では、顧客経験が企業との共創活動とともにどのようにダイナミックに変化するかを調査した。まず、日系小売企業と顧客の共創活動の実態調査を行った。その結果、小売企業は単なる商品販売にとどまらず、顧客のグッズの消費使用段階の行動や日常生活に焦点を当て、共創活動の範囲を広げることで顧客経験の形成に貢献していることが分った。さらに、経験の記憶性に焦点を当て、記憶性と顧客経験の形成プロセスの関係を明らかにするために研究調査を行った。特定の小売サービスが顧客の記憶に残り、その記憶が喚起される条件、そして新たな経験の形成にどのように関連するかを調査した。顧客を対象とした深層インタビュー調査とデータ分析の結果から、「記憶に残る経験」の特性、先行要因、およびアウトプットの構成要素を明らかにした。また、経験の記憶性が時間の経過とともに変化することが、顧客経験の形成プロセスに影響を与えることを確認した。これらの知見から、「経験の記憶性」という概念を導入することで、顧客経験の動態性を理解することができると結論づけ、今後の顧客経験の包括的な理論構築に向けて新たな研究方向性を提案した。

  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2023

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Clarifying Experience Formation from the Customer's Perspective Using Critical Incident Technique2024

    • Author(s)
      Jing Zhang
    • Journal Title

      Journal of Serviceology

      Volume: 9 Pages: 1-8

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Comparison between Thai and Japanese Retailers in the Vietnamese Market: Examining the Issue from a Dynamic Marketing Capabilities Perspective2023

    • Author(s)
      Tran Thi Tuyet Nhung, Nguyen Ngoc Mai, Jing Zhang, Yoshirou Fujioka
    • Journal Title

      アジア市場経済学会年報

      Volume: 26 Pages: 1-9

    • DOI

      10.20766/jafame.26.0_1

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 北欧学派のカスタマーパースペクティブアプローチ2024

    • Author(s)
      大藪亮・張セイ
    • Organizer
      日本マーケティング学会リサーチプロジェクト合同研究会
  • [Presentation] Defining Memorable Service Experience - Understanding the Dynamic Customer Experience from the Perspective of Experience Memorability2023

    • Author(s)
      Jing Zhang, Tingchang Liang
    • Organizer
      The 8th International Conference on Serviceology
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The influence of C2C Communications in Sharers’ Customer Experience: Focusing on Saying-Is-Believing Effect in eWOM Context2023

    • Author(s)
      Tingchang Liang, Jing Zhang, Toshihiko Soma
    • Organizer
      The 8th Naples Forum on Service
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi