2023 Fiscal Year Final Research Report
Empirical research on social work education reflecting the insights of Deaf Studies
Project/Area Number |
21K13467
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 08020:Social welfare-related
|
Research Institution | Japan College of Social Work |
Principal Investigator |
Takayama Kota 日本社会事業大学, 付置研究所, 研究員 (00869919)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ろう者学 / ソーシャルワーク教育 / ろう文化 / カリキュラム |
Outline of Final Research Achievements |
This study highlights the importance for social workers working with deaf and hard of hearing clients to integrate knowledge from Deaf Studies into their social work practice. Specifically, it demonstrates that for effective Deaf culture social work, it is essential for social workers to deconstruct and reassess their unconscious perceptions of deafness. Additionally, understanding theories such as Audism, Deaf culture theory, Deaf Gain, and the deaf community cultural wealth is crucial. The study found that intervention training for social workers, conducted in sign language, is particularly beneficial for deaf and hard of hearing social workers and that case studies are helpful in understanding the perspective of Deaf Studies.
|
Free Research Field |
障害学・ろう者学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国連障害者権利条約において、「障害者は文化的同一性の承認と支持を受ける権利を有する」とされているが、文化言語的少数者であるろう者がソーシャルワークを通して最大限の恩恵を受けられていないのが実情であった。我が国のソーシャルワークにはそのことはまだ十分に反映されておらず、医伝統的なソーシャルワーク実践では、ろう者が不利益を被るどころが、さらなる抑圧構造の中にろう者を引き込むことになることを示したことが本研究の社会的意義の一つとして考えられる。医学モデルに支配されたろう者に関する諸言説やスティグマに抵抗するための知識や経験の集合体化がろう者学であり、その養成カリキュラムの実証を実施した意義がある。
|