2023 Fiscal Year Final Research Report
Strategies for Formation of Support Networks and Multidimensionality of Inclusion Practices in Public Schools
Project/Area Number |
21K13541
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
|
Research Institution | Osaka University (2023) Ritsumeikan University (2021-2022) |
Principal Investigator |
Sato Takanori 大阪大学, 大学院人間科学研究科, 招へい研究員 (50737070)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | インクルーシブ教育 / フィールドワーク / 小学校 / エスノメソドロジー / インタビュー / 視覚障害 / 相互行為 / 学校組織 |
Outline of Final Research Achievements |
This study is based on qualitative research conducted at an elementary school that provides inclusive education. The most important outcome of the study is that it was able to clearly demonstrate through on-site observations and interviews the process of gradually fostering formal and informal support relationships surrounding children with disabilities based on the internal relationships and interactions among people at the school site. In particular, the fact that we were able to elucidate the pedagogy of teachers who connect instruction using teaching tools specific to blind children to the overall progress of the class is an important result of this study. In addition, the clarification of the process by which the class group surrounding the blind children became proficient in communicating with the blind children will provide valuable knowledge in the search for classroom management that is inclusive of children with disabilities.
|
Free Research Field |
教育社会学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の舞台は1970年より現在に至るまで長年にわたって障害児と健常児との同一学級処遇、インクルーシブ教育の取り組みを実施してきた関西のとある自治体である。ここに立地する小学校でのフィールドワークに基づいて本研究は成立している。近年教育を語る言葉として、「インクルーシブ教育」が一定の市民権を獲得しつつあることは確かだろう。だが一方で通常学級で障害児をほかの子どもたちと共に教育することへの漠然とした不安感もいまだ根強い。そうした状況のもと、本研究はインクルーシブ教育の可能性とその具体的な方途を先進事例の分析を通してつぶさに実証し、その意義を立証する作業を行った。これこそ本研究の社会的意義である。
|