2023 Fiscal Year Final Research Report
China's "E-Government Digital Media" Opening Strategy and Its Role in the Digital Era
Project/Area Number |
21K17951
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 80010:Area studies-related
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
Wang Bing 北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, テニュアトラック助教 (90843524)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 中国のデジタル戦略 / 中国のデジタルガバメント / 習近平政権のデジタル戦略 / 中国のデジタル情報化社会 |
Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on the promotion of digitalization and digital strategy under Xi Jinping in the Chinese digital age. The Chinese government and the CCP under the Xi Jinping actively use digital media and social media, such as Chinese Weibo, WeChat, and TikTok to establish government own official accounts. This study focuses on a case study of government official accounts on social media, so-called ‘Government new media', which have been established at Chinese Weibo, WeChat, and TikTok and other SNS.
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Free Research Field |
中国地域研究、デジタル情報社会
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の社会的意義は、まず近年、世界のデジタル競争力ランキングで中国は年々順位が上昇し、「デジタル大国」と呼ばれている中、中国のデジタル情報社会やデジタル化の取り組みに注目することは、この時代に適合する研究課題であり、中国のデジタル社会の実態を覗くことができる点にある。次に、習近平政権のデジタル戦略、デジタルガバメントの取り組みを明らかにすることは、新たな研究視点や研究アプローチを中国のデジタル情報社会の取り組み、習近平政権の政治社会運営などの研究分野に提供する点がある。
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