• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Research-status Report

The development of educational data literacy acquisition model based on educational-related and information science research

Research Project

Project/Area Number 21K18134
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

山田 政寛  九州大学, データ駆動イノベーション推進本部, 教授 (10466831)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 合田 美子  熊本大学, 半導体・デジタル研究教育機構, 准教授 (00433706)
木村 拓也  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (40452304)
藤田 雄飛  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (90580738)
Lu Min  秋田大学, 理工学研究科, 助教 (60750007)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2025-03-31
Keywords教育データリテラシー / ラーニングアナリティクス
Outline of Annual Research Achievements

2023年度では2022年度からの当初計画通り、学習ダッシュボードにおいて新規機能開発を行った。学習者間比較ができるツール、学習計画支援のための学習時間可視化ツールなど開発してきたが、もっとシンプルな、学習行動頻度の可視化する程度でも良いという意見も学習者からあったため、棒グラフで頻度表示する程度のものを開発し、どういうデータ解釈が可能か、形成的評価を行い、検討を行った。その結果、本開発ツールと学習者間比較ツールとの併用で学習の実態がわかりやすくなるといった意見が得られた。また、マーカーを引いた箇所などがわかるようにするツール、メモ内容を可視化するツールも望まれていることがわかった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

昨年度、記載した推進方策通りに進んでいるため

Strategy for Future Research Activity

2023年度は高校にてデータ駆動型教育展開を行う機会が得られたため、高校向けに教育データリテラシーに関する研究を進めていく予定である。

Causes of Carryover

航空券、参加費等の価格高騰により、国際会議での成果発表が困難であった。成果発表や調査することもおおよそ決まっているため、計画的に利用していく

  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Analysis of learning behavior in an English vocabulary-learning support system with Automatic Speech Recognition2024

    • Author(s)
      Hirata, S., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of LAK 2024

      Volume: n/a Pages: 112-114

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning behavioral patterns of students with varying performance in a high school mathematics course using an e-book system2023

    • Author(s)
      Geng Xuewang、Chen Li、Xu Yufan、Ogata Hiroaki、Shimada Atsushi、Yamada Masanori
    • Journal Title

      Research and Practice in Technology Enhanced Learning

      Volume: 19 Pages: 011~011

    • DOI

      10.58459/rptel.2024.19011

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How Students Use Learning Analytics Dashboards in Higher Education: A Learning Performance Perspective2023

    • Author(s)
      Chen Li、Geng Xuewang、Lu Min、Shimada Atsushi、Yamada Masanori
    • Journal Title

      SAGE Open

      Volume: 13 Pages: 011-011

    • DOI

      10.1177/21582440231192151

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Using learning analytics to investigate learning processes and behavioural patterns in an augmented reality language learning environment2023

    • Author(s)
      Geng Xuewang、Yamada Masanori
    • Journal Title

      Journal of Computer Assisted Learning

      Volume: 39 Pages: 532-546

    • DOI

      10.1111/jcal.12760

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Does support of learning time management influence learning behaviors and learning performance?2023

    • Author(s)
      Watanabe, H., Chen, Li., Geng, X., Goda, Y., Shimada, A., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2023

      Volume: n/a Pages: 939-948

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 音声認識を用いた英単語学習システムの開発と評価2024

    • Author(s)
      平田沙希, 山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
  • [Presentation] 仮想現実技術を活用した擬情語学習システムの設計と開発:感情表現の分類に基づくデザイン2024

    • Author(s)
      李トウ, 山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
  • [Presentation] 粒度が細かい学習データ分析で見えることとは?-学習プロセスの分析を如何に行うかを考える-2024

    • Author(s)
      山田政寛, 耿学旺, 谷口雄太
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
  • [Book] Automatic Speech Recognition System to Support Aural Vocabulary Learning in Smart Learning Environments in the Post Pandemic Era(pp 89-113)2024

    • Author(s)
      Hirata, S., and Yamada, M., In: Sampson, D.G., Ifenthaler, D., Isaias, P. (eds)
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      Springer

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi