• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Research-status Report

A study on the educational strategy of children of former Chinese students living in Japan

Research Project

Project/Area Number 21K18500
Research InstitutionNational Institution for Academic Degrees and Quality Enhancement of Higher Education

Principal Investigator

李 敏  独立行政法人大学改革支援・学位授与機構, 研究開発部, 教授 (30531925)

Project Period (FY) 2021-07-09 – 2025-03-31
Keywords中国人留学生 / 外国人の子ども / 子育て戦略 / アイデンティティ
Outline of Annual Research Achievements

R5年度には、中学・高校・大学受験を経験した中国人元留学生の子どもを対象に、追跡調査を実施した。また、小学校5年生から高校2年生の子どもを対象に、①学校における学習と部活動の経験、②塾、習い事などの学校外の学習、③将来の展望、④アイデンティティに関する認識及び葛藤についてインタビューを行った。さらに、R6年2月には、元中国人留学生の母親と子どもを招いて研究会を開催し、調査結果を共有し、議論を行った。
追跡調査、インタビュー調査、及び研究会を通して、以下の点が明らかになった。①元中国人留学生は、中国本土の学力中心、詰め込み教育に批判的な一方で、日本の受験制度の重要性を十分認識しており、受験準備に多大な時間と費用を投資していることが共通的に見られる。②調査対象となった子どもたちは、日本の学校教育に高度に適応しており、一般的に指摘される外国人児童の不登校問題、学力問題、いじめなどの問題はほとんど見当たらない。むしろ、外国ルーツであることがもたらした言語と文化的多様性が、学校生活において評価される傾向さえ見られる。③親が留学生であることや、子ども自身が日本語、英語、母国語を堪能であるという背景から、調査対象となった子どもたちは、海外留学への強い希望を持っている。一方で、日本社会に深く馴染んでいるにもかかわらず、純粋な日本人とは異なるアイデンティティの葛藤を抱えている様子も見受けられる。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

1.調査開始年度のインタビュー調査者に対して、追跡調査ができた。
2.子どもを対象とする調査ができた。
3.研究会が開催された。

Strategy for Future Research Activity

今年度は科研期間中の調査をまとめて、引き続き学会で研究成果を発表すると同時に、論文を執筆して、学術雑誌に投稿する予定である。

Causes of Carryover

1. 資料を整理するための人件費
2.学会などの参加費

  • Research Products

    (10 results)

All 2023

All Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 7 results)

  • [Journal Article] The Urbanization of People: The Politics of Development, Labor Markets, and Schooling in the Chinese City by EliFriedman, New York, NY, Columbia University Press, 2022, xiv + 337 pp.2023

    • Author(s)
      Li Min
    • Journal Title

      The Developing Economies

      Volume: 61 Pages: 349~352

    • DOI

      10.1111/deve.12385

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 彼ら、彼女らはなぜ日本人に留学に来たのか ―時代別の分析から見る中国人の留日動機の変遷―2023

    • Author(s)
      李敏
    • Organizer
      DJジャミングサロン
    • Invited
  • [Presentation] 在日の中国人元留学生の子育て戦略ー時代別の変遷の考察2023

    • Author(s)
      李敏
    • Organizer
      移民政策学会2023年度年次大会
  • [Presentation] The Long-Term Indirect Effects of Chinese Students Studying in Japan: A Case Study of Higher Education of the Beijing Research Center for Japanese Studies in the 1990s.2023

    • Author(s)
      MIN LI
    • Organizer
      Higher Education Research Association
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国版資格枠組み(QF)と単位銀行ーはたして普通教育と職業教育の橋渡しになれるか2023

    • Author(s)
      李敏
    • Organizer
      横断的質保証研究会
    • Invited
  • [Presentation] 中国の高等教育における学歴と学位―多様な学士・修士・博士への途2023

    • Author(s)
      李敏
    • Organizer
      NIC-Japanセミナーシリーズ
    • Invited
  • [Presentation] 日本の高等教育制度と日中教育交流2023

    • Author(s)
      李敏
    • Organizer
      第9回日中教育交流会
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 中国におけるリカレント教育の新しい展開: 資格枠組みと単位銀行制の試み2023

    • Author(s)
      李敏
    • Organizer
      令和5年度大学等の質保証人材育成セミナー第2回 高等教育と生涯学習を横断する質保証vol.6「生涯学習の蓄積と可視化 東アジアでの取り組みから」
    • Invited
  • [Presentation] Chinese Students Studying in Non-English-speaking Countries2023

    • Author(s)
      MIN LI
    • Organizer
      Foreign Credential Recognition and Impact of UNESCO Conventions in East Asia
    • Invited
  • [Presentation] 生涯学習としての学位授与制度の利用者の分析2023

    • Author(s)
      李敏
    • Organizer
      大学改革支援・学位授与機構研究報告会「これからの大学評価と学位授与に向けて」
    • Invited

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi