• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Research-status Report

フィンランド,米国,日本の連携による知識創造型学習の評価手法開発

Research Project

Project/Area Number 21K18502
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

大島 純  静岡大学, 情報学部, 教授 (70281722)

Project Period (FY) 2021-07-09 – 2024-03-31
Keywords知識創造型学習
Outline of Annual Research Achievements

本研究は,研究代表者(大島純)と, Univ. of HelsinkiのProf. Kai Hakkarainen,Univ. of Wisconsin at MadisonのProf. David W. Shafferを国際研究協力 者として迎え,3名で実施する.大島は,これまで学習者の対話場面で,共起する重要単語の関連性に着目した社会ネットワーク分析を開発し,知識創造実践の 「アイディアの変遷」を捉える分析手法を提唱している.Prof. Shafferのチームは,詳細なエスノグラフィー研究に基づく,対話のコード(文化的意味)の共起を ネットワークとして表象するEpistemic Network Analysisを提唱している.また,言語データと同時に表出される身体的行為や創出される人工物などを加味した 時系列分析の重要性をProf. Hakkarainenのチームは強調し,Making-Process-Rug Video Analysisを提唱している.これら,異なる分析アルゴリズムが持つ長所と短所を適切に比較検討するためには,同一のデータセットを共有し,それぞれの分析手法で分析し,その結果を議論する必要がある.そこで本研究では,フィ ンランド,アメリカ,日本で展開する知識創造型学習の分析アルゴリズムの研究を,それぞれのチームが展開する実証研究で収集するデータを英訳して共有 し,各自の分析アルゴリズムで分析,その結果を研究ミーティングで共有議論するサイクルを展開し,最終的な知識創造型学習分析アルゴリズムを構築する.第 一年度は,お互いの発表論文で利用したデータセットを共有し,その分析結果を議論した.それを受けて,第二年度は言語データの解析アルゴリズムの統合に加えて,非言語行動のデータの導入について実データを元に部分的に分析した結果を共有することでさらに議論を深めた.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

当該年度は,COVID19による出張が徐々に解除され,予定していたミーティングを行うことが可能となった.Univ. of Wisconsinのprof. David Shafferとは10月にデンマークにおいて議論を行い,それをふまえて2023年の3月にはフィンランドを訪問し,prof. Kai Hakkarainenとさらに情報を共有することができた.

Strategy for Future Research Activity

最終年度となる2023年度は,これまでの成果を国際学会で発表し,さらに論文の執筆に向けた活動を並行して行う.そのためには,更なるデータの分析や新しいデータ収集のための実験が必要であり,着実にそれらを展開する.

Causes of Carryover

運営費交付金の支出や国際共同研究者側からの招聘などによって,予定していた国際共同研究者打ち合わせ会議のための支出が充足されたため,2022年度までの支出予定の経費は最終年度の成果発表や,共同研究打ち合わせのための旅費として支出予定である.

  • Research Products

    (10 results)

All 2022

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] An IoT System with Business Card-Type Sensors for Collaborative Learning Analysis2022

    • Author(s)
      Yamaguchi Shunpei、Ohtawa Shusuke、Oshima Ritsuko、Oshima Jun、Fujihashi Takuya、Saruwatari Shunsuke、Watanabe Takashi
    • Journal Title

      Journal of Information Processing

      Volume: 30 Pages: 238~249

    • DOI

      10.2197/ipsjjip.30.238

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Artificial Intelligence and New Technologies in Inclusive Education for Minority Students: A Systematic Review2022

    • Author(s)
      Salas-Pilco Sdenka Zobeida、Xiao Kejiang、Oshima Jun
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: 14 Pages: 13572~13572

    • DOI

      10.3390/su142013572

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Web Services for Collaboration Analysis With IoT Badges2022

    • Author(s)
      Yamaguchi Shunpei、Nagano Motoki、Ohira Shunpei、Oshima Ritsuko、Oshima Jun、Fujihashi Takuya、Saruwatari Shunsuke、Watanabe Takashi
    • Journal Title

      IEEE Access

      Volume: 10 Pages: 121318~121328

    • DOI

      10.1109/ACCESS.2022.3222562

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Diversity in learners’ contributions to idea improvement processes among the high learning-outcome groups in a knowledge building practice2022

    • Author(s)
      Kawakubo, A. J T., Oshima, J., & Oshima, R.
    • Journal Title

      Proceedings of the 15th international conference on computer-supported collaborative learning

      Volume: 15 Pages: 308~311

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Artifact-mediated collective cognitive responsibility in learning through collaborative designing2022

    • Author(s)
      Oshima, J., Kawasaki, M., Ohsaki, A., Mehto, V., Seitamaa-Hakkarainen, P., & Hakkarainen, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the 15th international conference on computer-supported collaborative learning

      Volume: 15 Pages: 312~315

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Temporal trajectories of epistemic views by university students in a knowledge-building learning environment2022

    • Author(s)
      Kayagi, T., Oshima, J., & Oshima, R.
    • Journal Title

      Proceedings of the 15th international conference on computer-supported collaborative learning

      Volume: 15 Pages: 543~545

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Diversity in learners’ contributions to idea improvement processes among the high learning-outcome groups in a knowledge building practice2022

    • Author(s)
      Kawakubo, A. J T., Oshima, J., & Oshima, R.
    • Organizer
      CSCL2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Artifact-mediated collective cognitive responsibility in learning through collaborative designing2022

    • Author(s)
      Oshima, J., Kawasaki, M., Ohsaki, A., Mehto, V., Seitamaa-Hakkarainen, P., & Hakkarainen, K.
    • Organizer
      CSCL2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Temporal trajectories of epistemic views by university students in a knowledge-building learning environment2022

    • Author(s)
      Kayagi, T., Oshima, J., & Oshima, R.
    • Organizer
      CSCL2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Knowledge-Building Analytics: Quantitative Ethnography of Knowledge-Building Practices2022

    • Author(s)
      Oshima, J.
    • Organizer
      ICQE2022
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi