• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Science Ethics Education in Primary and Secondary Educations

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21K18510
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

KOGA Nobuyoshi  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (30240873)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 由美子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (40206545)
谷田 親彦  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20374811)
竹下 俊治  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90236456)
山崎 博史  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 名誉教授 (70294494)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2024-03-31
Keywords科学教育 / 倫理教育 / 道徳教育 / 初等教育 / 中等教育
Outline of Final Research Achievements

The science ethics education in primary and secondary education stages that aims to cultivate abilities of evaluating and exploring the significance of science and its most effective use in the modern society characterized by advanced science, technology and information were investigated. Six research items, including (1) exploring core concept of science ethics, (2) excavation and development of teaching materials, (3) development of learning program, (4) educational practice research, (5) support activity in schools, and (6) instructor training, were investigated or practiced in successive and complementary manner. We obtained useful research assets for discussing the ideal situation of the ethics education in science education and specific strategy for realizing it.

Free Research Field

科学教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高度科学技術・情報化社会において,人類や社会は,新たな科学や科学技術の本質を見極め,それから派生するあらゆる科学的及び社会科学的事象を網羅的に検証したうえで,地球規模での人類や社会の平和的発展を目指した科学や科学技術の有効利用のすべを見出していくことが求められる。社会の知的基盤としての科学的リテラシーには,科学を探究し,科学技術を開発する上での,また,科学や科学技術を利用する上での成熟した倫理観が必要となる。本研究の成果は,初等・中等教育において,そのような社会における科学の意義を探究し,科学を活用するうえでの倫理観を育成する次世代の科学教育を模索するための基礎的資産となる。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi