• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Research-status Report

数学教師のメチエ(仕事・専門性):日本・スイス・スウェーデンの国際比較を通して

Research Project

Project/Area Number 21K18532
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

宮川 健  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30375456)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大滝 孝治  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (90750422)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2025-03-31
Keywords数学教育 / 教師教育 / 国際比較
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,数学教師が授業準備などで用いる様々な資料(リソース)とその扱いについての日本・スイス・スウェーデンの国際比較分析を通して,教科指導に固有な日頃の授業にかかわる教師の仕事・専門性を理解し問い直すことである.本研究の目的を達成するために,日本・スイス・スウェーデンの三ヶ国において,日頃の授業準備で用いる様々な資料(リソース)とその扱いについて,各国の数学教師からデータを収集するとともに,各国の研究協力者とともに国際比較分析を進め共同研究を推進することを計画していた.しかしながら,新型コロナウィルス感染症の影響があり、計画を変更して日本,スイス,スウェーデンそれぞれにおいて個別に研究を進めてきた.具体的には,日本では,高等学校の数学教師に協力のもと,日々の授業準備に関するデータを収集するとともに,そこにいかに教師の知識や技能,専門性を特徴づけることができるのか検討した.スイスとの共同研究については,これまでの関連データの分析をもとにオンラインで共同研究を進め、論文作成を進めた.スウェーデンとの共同研究については,数学教師が授業準備等のために利用するリソースとして教師向けの商業雑誌についての調査を進め,日本とスウェーデンで教師に求められる専門性がどのようなものか酷さ比較分析を進めてきた.昨年度はこれまでの成果をまとめ発表することが中心となり,このプロジェクトで得た成果を招待講演等の多くの場で発表できた.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2022年度までは新型コロナウィルス感染症の影響が大きく研究計画を変更したものの,2023年度はデータの分析を中心とする共同研究をしっかり進めることができ,さらにその成果を国内外の国際会議や研究集会で発表できたため.

Strategy for Future Research Activity

本研究課題は本来2023年度が最終年度であったが,2024年度も継続することとした.これは,新型コロナウィルス感染症の影響により予算に次年度使用額が生じたことから,さらなるデータの分析と研究の集約を進め,成果を形にすることにしたためである.

Causes of Carryover

本研究は,スイスやスウェーデンに訪問しデータ収集や共同研究者との研究を進めることを想定していたものの,新型コロナウィルス感染症の影響により当該国を訪問することができなかったために次年度使用額が生じた.研究期間を1年間延長することにして,さらなるデータの分析と研究成果の発表のために利用する.

  • Research Products

    (16 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 5 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Gavle(スウェーデン)

    • Country Name
      SWEDEN
    • Counterpart Institution
      University of Gavle
  • [Int'l Joint Research] HEP Vaud(スイス)

    • Country Name
      SWITZERLAND
    • Counterpart Institution
      HEP Vaud
  • [Int'l Joint Research] East China Normal University(中国)

    • Country Name
      CHINA
    • Counterpart Institution
      East China Normal University
  • [Int'l Joint Research] University of Turin(イタリア)

    • Country Name
      ITALY
    • Counterpart Institution
      University of Turin
  • [Journal Article] Didacticians introducing lesson study for the professional development of prospective mathematics teachers2024

    • Author(s)
      Minisola, R., Robutti, O., Miyakawa, T.
    • Journal Title

      Asian Journal for Mathematics Education

      Volume: 3(1) Pages: 3-28

    • DOI

      10.1177/27527263241228324

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] An anthropological point of view: exploring the Chinese and Japanese issues of translation about teaching resources2023

    • Author(s)
      Wang, C., Shinno, Y., Xu, B., Miyakawa, T.
    • Journal Title

      ZDM - Mathematics Education

      Volume: 55(3) Pages: 705-717

    • DOI

      10.1007/s11858-023-01477-4

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Probabilistic knowledge in professional resources for teachers: a case study at Japan’s lower secondary school level2023

    • Author(s)
      Koji Otaki
    • Journal Title

      Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education

      Volume: - Pages: 998-1005

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Board work as a resource for lesson study in mathematics2023

    • Author(s)
      Yukiko Asami-Johansson, Koji Otaki and Junki Akamoto
    • Journal Title

      Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education

      Volume: - Pages: 4874-4881

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 探究時代における数学教師の専門性 ー「探究ゼミ」の共同デザインの分析を通してー2023

    • Author(s)
      小川俊彦・宮川健
    • Organizer
      全国数学教育学会第58回研究発表会
  • [Presentation] 高等学校探究型授業における教師の課題 ー授業の検討会の分析を通してー2023

    • Author(s)
      小川俊彦・宮川健
    • Organizer
      日本数学教育学会第56回秋期研究大会(ポスター発表)
  • [Presentation] 探究型授業における数学教師の専門性 ー高等学校での教師の検討会の分析を通してー2023

    • Author(s)
      小川俊彦・宮川健
    • Organizer
      全国数学教育学会第59回研究発表会
  • [Presentation] 算数の探究型授業における教師の働きかけ ー小学校第3学年における SRP の授業実践を通してー2023

    • Author(s)
      柳民範・宮川健
    • Organizer
      全国数学教育学会第59回研究発表会(奨励賞受賞記念講演)
    • Invited
  • [Presentation] Studying the cultural diversity of mathematics lessons from an international perspective2023

    • Author(s)
      Takeshi Miyakawa
    • Organizer
      International Workshop Methods and Tools in Mathematics Education Research (University of Torino, Italy)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Studying the cultural aspect of Japanese mathematics teaching and learning: an anthropological perspective2023

    • Author(s)
      Takeshi Miyakawa
    • Organizer
      The Third International Symposium on Mathematics Education (East China Normal University, China)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Mathematics Education in Japan2023

    • Author(s)
      Takeshi Miyakawa
    • Organizer
      Workshop on mathematics education in the world (Gazi University, Turkey)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Specificities of Japanese mathematics lessons from a cultural perspective2023

    • Author(s)
      Takeshi Miyakawa
    • Organizer
      the Mathematics Colloquium (University of Bremen, Germany)
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi