2022 Fiscal Year Research-status Report
ストレス対処の技能に関する教育プログラムの開発と評価
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21K18536
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Research Institution | Niigata University of Health and Welfare |
Principal Investigator |
杉崎 弘周 新潟医療福祉大学, 健康科学部, 教授 (30612741)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
物部 博文 横浜国立大学, 教育学部, 教授 (30345467)
片岡 千恵 筑波大学, 体育系, 准教授 (30642524)
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Project Period (FY) |
2021-07-09 – 2024-03-31
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Keywords | 心の健康 / 保健 / 学校 / 児童 / 生徒 |
Outline of Annual Research Achievements |
中学生のストレス対処に関わる授業実践とその評価に関する研究のデザインをした。単元の実施前後での生徒の知識やストレス対処に関する関連要因を検討するものである。また、授業のプロセス評価も同時に行う。
We designed a study of classroom practices and their evaluation related to stress coping among junior high school students. The study examines students' knowledge and related factors for stress coping before and after the implementation. In addition, a process evaluation of the lessons will be conducted.
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Current Status of Research Progress |
Current Status of Research Progress
3: Progress in research has been slightly delayed.
Reason
調査研究の実施方法と分析方法が決定した後、実施体制の整備に時間を要しているため進捗状況はやや遅れているとした。
Preliminary data analysis has allowed us to examine implementation methods and develop an analysis plan. However, we need some time to prepare the implementation system of large scale survey. The progress of this study would be considered slightly delayed.
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Strategy for Future Research Activity |
調査研究によって学習指導要領解説の例示や保健教科書では網羅できていないストレス対処法を把握する。授業実践を行うことで新たな指導法の開発を行う。多くの児童生徒に受け入れられるように選択の幅を広げ、学校教育への適用と普及を目指す。
To grasp stress coping methods that are not covered in the Courses of Study and Textbooks through research and study. Broadening the range of options to many students can be accepted by develop new teaching methods through classroom practice. We try to apply and disseminate the findings in school education.
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Causes of Carryover |
調査研究の実施が次年度へ繰り越しとなったため次年度使用額が生じた。
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