2023 Fiscal Year Research-status Report
ストレス対処の技能に関する教育プログラムの開発と評価
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21K18536
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Research Institution | Niigata University of Health and Welfare |
Principal Investigator |
杉崎 弘周 新潟医療福祉大学, 健康科学部, 教授 (30612741)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
物部 博文 横浜国立大学, 教育学部, 教授 (30345467)
片岡 千恵 筑波大学, 体育系, 准教授 (30642524)
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Project Period (FY) |
2021-07-09 – 2025-03-31
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Keywords | 心の健康 / 保健 / 学校 |
Outline of Annual Research Achievements |
中学生のストレス対処に関わる授業実践とその評価を行った。単元の実施前後での生徒の知識やストレス対処に関する関連要因の変化を検討し、授業のプロセス評価も同時に行った。 また、調査研究を実施し、中高生のストレス源と対処法を把握した。このことで、中高生が選択しているストレス対処法について明らかにすることができた。
We conducted a lesson practice and evaluated it in relation to junior high school students’ stress-coping abilities. Changes in students’ knowledge and factors related to coping with stress were examined before and after implementation of the lesson, and a process evaluation was conducted simultaneously. Additionally, a survey was conducted to understand the sources of stress and coping strategies among junior high and high school students. The survey results allowed us to clarify the stress-coping methods selected by students.
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Current Status of Research Progress |
Current Status of Research Progress
3: Progress in research has been slightly delayed.
Reason
授業実践とその評価、調査研究を実施したが、その成果に基づいた新たな指導法の検討についてはやや遅れている。
Lesson practice, evaluation, and survey research were conducted, however, the study of new teaching methods based on these results was slightly delayed.
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Strategy for Future Research Activity |
授業実践とその評価、調査研究によってストレス対処法を把握する。授業実践を行うことで新たな指導法の開発を行う。多くの児童生徒に受け入れられるように選択の幅を広げ、学校教育への適用と普及を目指す。
Stress-coping methods will be identified through lesson practice, evaluation, and survey research. Our aim is to develop new teaching methods by practicing them in classes. We also aim to broaden the range of options for students and apply and disseminate them for use in school education.
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Causes of Carryover |
次年度使用額が生じた理由は、授業実践とその評価、調査研究によってストレス対処法を把握することに時間を要したため、これらの成果に基づいた新たな指導法の検討についてやや遅れたためである。使用計画は、主に、新たな指導法の開発とその評価に充てる。
We are requesting the funding amount for use in the next fiscal year because the time needed to fully comprehend students’ stress management methods (through guided practice, evaluation, and survey research) resulted in a slight delay in the consideration of new teaching methods. The planned use of funding is mainly for the development of new teaching methods and their evaluation.
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