2023 Fiscal Year Final Research Report
The Transformation of Compositional Thought in the Late Twelve-Tone Works of the New Viennese School
Project/Area Number |
21K19945
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0101:Philosophy, art, and related fields
|
Research Institution | Ochanomizu University |
Principal Investigator |
Asai Yuta お茶の水女子大学, 基幹研究院, 助教 (80908369)
|
Project Period (FY) |
2021-08-30 – 2024-03-31
|
Keywords | 音楽学 / 十二音技法 / 新ウィーン楽派 |
Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on the compositional process of New Viennese School composer Anton Webern, aiming to elucidate his unique compositional thinking. By thoroughly analyzing Webern's application of the twelve-tone technique and the details of his creative process through his sketches and drafts, the study approaches this issue comprehensively. Particular attention is given to the compositional process of his String Quartet, Op. 28, revealing that his musical ideas are based more on abstract concepts than concrete musical themes. This research provides a new perspective for understanding the creativity underlying Webern's musical uniqueness.
|
Free Research Field |
音楽学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
この研究の学術的意義は、新ウィーン楽派の中心的な作曲家であるアントン・ウェーベルンの作曲プロセスと作曲的思考法のを実証的に解明できたことにあり、これは世界的にも類例が少ない実績である。ウェーベルンの十二音技法の具体的な適用方法や創作プロセスが、彼の音楽的着想が具体的な楽想よりも抽象的なコンセプトに基づいていることを明らかにした。この発見は、従来の楽曲分析では見過ごされがちだったウェーベルンの創作方法の独自性を浮き彫りにし、20世紀音楽の理解に新たな視点を提供している。
|