2023 Fiscal Year Final Research Report
Empirical study of Japanese pronunciation instruction aiming at scaffolding for autonomous learning
Project/Area Number |
21K19990
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
|
Research Institution | Tokyo International University |
Principal Investigator |
Odo Yutaro 東京国際大学, JLI, 講師 (70908847)
|
Project Period (FY) |
2021-08-30 – 2024-03-31
|
Keywords | 実践研究 / 質的研究 / 音声教育 / 学習支援 / 発音学習 / オンライン授業 / eラーニング / コミュニケーション |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, Japanese pronunciation education to support autonomous pronunciation learning in a Japanese-language class is assessed and the long-term pronunciation acquisition process of learners is elucidated. Pronunciation education was provided in university's Japanese-language classes and outcomes were measured through surveys and interviews conducted three times after the classes. Results showed that learners who received pronunciation education demonstrated autonomous pronunciation learning using diverse resources. This education facilitated pronunciation acquisition, which was evident in some learners' improved pronunciation of long sounds and pitch accents.
|
Free Research Field |
日本語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、実践研究として発音指導を行った上で、発音の自律学習を行っている日本語学習者の語りから、自律学習に必要な要素を抽出したことにある。その要素とは、発音の理論的知識、発音に対するフィードバック、発音練習のリソースである。発音指導によって、以上の要素を学習者に与えることで、効率よく発音の自律学習が行えるようになる。ひいては、学習者がコミュニケーションを円滑に進められるようになることが期待されるため、学習者の自己実現を支援するという点で、本研究には社会的意義がある。
|