2022 Fiscal Year Final Research Report
Survey Regarding School Non-Attendance of Foreign Students and Japanese Language Class Staff Perceptions Thereof in Foreigner-Displaced Areas
Project/Area Number |
21K20227
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Hokkaido Musashi Women's Junior College |
Principal Investigator |
Nukuzuma Shunsuke 北海道武蔵女子短期大学, その他部局等, 講師 (50911187)
|
Project Period (FY) |
2021-08-30 – 2023-03-31
|
Keywords | 多文化主義 / 外国人児童生徒 / 市民的ナショナリティ / リベラリズム / コミュニタリアニズム / 日本語教育 / 母語教育 / 不就学 |
Outline of Final Research Achievements |
The results of this study can be summarized as follows. First, for the preliminary study, it organized and textually analyzed the minutes of the expert meetings on international students. I analyzed the position of language education surrounding international students with the help of the theory of multiculturalism ('liberal form of multiculturalism' and communitarian theory). Second, in 2022, I gave a presentation at a conference entitled 'A Study of the Societal Culture of Foreign Students in Japan'. This study analyses the text of a conference on areas with a high concentration of foreign residents and the data of two classrooms in the Kanto region and two classrooms in areas. All the regions had scattered foreign residents who had experience of working with international students who were not attending school. The different roles of each actor were examined in terms of the theory of multiculturalism ('constitutive' bond).
|
Free Research Field |
比較教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで外国人児童生徒の教育研究と政治理論の多文化主義を結び付ける研究は少なかった。それは、これまで同領域が主に、ケーススタディや問題解決に焦点を当てており、多文化主義との接点が不足していたという背景がある。日本の外国人児童生徒の教育研究は海外のジャーナルには僅かしか掲載されておらず、グローバルな読者にその重要性が伝わりにくい、と認識される事もある。そのため、日本の研究と英語圏の理論との接点を築くことは重要である。また、多文化主義は国家レベルでの理解が求められるが、実際の運用は現場の人々に委ねられている。本研究では、現場の人々の視点から多文化主義を抽出することを通した、新たな発見があった。
|