• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Study on Theorizing in Endogenous Development of Mathematics Curriculum Revision Process in Africa

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21K20236
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

Kusaka Satoshi  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (00909591)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2024-03-31
Keywords内発的発展 / 算数・数学カリキュラム開発 / 教育借用 / ローカルナレッジ / 数学カリキュラム改訂 / モザンビーク
Outline of Final Research Achievements

This study focused on Mozambique and attempted to identify and theorize the elements of endogenous educational development in the curriculum revision process. The content of the 2021 primary mathematics curriculum in Mozambique was organized, and the minutes from the meetings related to the curriculum revision were analyzed for the discussion content and the underlying materials. Furthermore, interviews were conducted with members involved in the curriculum revision. As a result, three key elements were suggested to promote appropriate endogenous development of curriculum development: the "knowledge of subject content" by the technical officers involved in the curriculum revision, the "understanding of teachers, children, and the schools," and the "utilization of appropriate data."

Free Research Field

数学教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多くの開発途上国が、 SDGsゴール4で謳われている教育の質の向上に向け、カリキュラム改革に取り組んでいる。しかしながら、特に算数・数学教育では、 学習内容の普遍性を理由に、世界の潮流を模倣する改訂がなされ、それらが機能しないという状況がある。その問題に対し、モザンビークを事例とし、カリキュラム改訂過程を整理し、関係者にインタビューを行うことにより、カリキュラム開発過程における適切な内発的発展を促進するための鍵となる要素を抽出したことが、本研究の学術的な意義である。さらに、同様の課題を抱える他の国々における適切なカリキュラム改訂に関する示唆にもなりえるという点において社会的な意義がある。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi