• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Research-status Report

Educational Inclusion of Children with Disabilities in Sri Lanka: Developing a model that responds to the country's social context

Research Project

Project/Area Number 21KK0039
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

古田 弘子  熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (60315273)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 沙絵  東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (80751205)
川口 純  筑波大学, 人間系, 准教授 (90733329)
東田 全央  青森県立保健大学, 健康科学部, 助教 (60892528)
Project Period (FY) 2021-10-07 – 2026-03-31
Keywordsスリランカ / 障害 / 子ども / 教育 / 教育的包摂 / インクルーシブ教育 / 特別なニーズ / 特別学校
Outline of Annual Research Achievements

本科研3年目であるR5年度は、全5回の国際シンポジウムを主催・共催し、障害児の教育的包摂について、スリランカを中心とする南アジア(インド、パキスタン)、日本、イギリスの関係者の参加を得て活発な意見交換を行った。これにより、スリランカを基点とする障害児の教育的包摂研究のハブを日本人研究者らが中心となって形成する、という当初の目的を一定程度果たすことができた。
10月に「スリランカの早期療育の30年」(主催・オンライン)(約230人参加)、11月に2回、①「スリランカの社会福祉技術」(スリランカで国立社会開発研究所・ソーシャルワーク専門職協会と共催・対面)(50人参加)、②「タミル地域の障害児の包摂」(主催・オンライン)(80人参加)、1月に「社会的文脈に即したモデル構築」(スリランカで国立教育研究所と共催・ハイブリッド)(170人参加)、2月に2回「聴覚障害教育」「自由演題」(オンライン・主催)(30人参加)のシンポジウムを開催した。これらの国際シンポジウムに総計約500人が参加した。
とりわけスリランカから多くの関係者がオンラインで参加したことから、研究活動の基盤が未構築の国の教育・福祉関係者の強いニーズに応えることができたと考えている。
現地渡航については、9月に研究代表者古田が、11月に研究分担者東田が、12月~1月に古田がスリランカで調査・研究打ち合わせを行った。また1年を通して各メンバーが各自の研究テーマを深化させ、調査や成果の発表に従事した。
最後に、このような活動の状況について、ウェブサイト(日英)を随時更新し、公開した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

以下のように、国際的な研究者・実践家の参加を得て国際会議を開催した。
1.10/20 “Development of Early Intervention in Sri Lanka” 発表:L.グナシンハ氏(社会事業局CGC)、コメント: 渡邉そのみ氏(ノーサイド甲府教室);S.ナッカウィタ博士(元CGCスタッフ);古田弘子、司会:松本なるみ氏(東京家政大学); 東田全央。 2.11/02 “Uncovering the perspectives of social work skills in the Sri Lankan context” 発表:東田全央。
3.11/28 “The reality of educational inclusion of children with disabilities in Tamil community” 司会:黒田一雄博士(早稲田大学); U.チャクラヴァルティ博士(デリー大学)、発表: S.シヴァカンタン氏(ジャフナ大学); S.ドーソン博士(ホライズン・キャンパス)、コメント:中村沙絵。
4.1/4 “Developing a model that responds to the country’s social Context”  司会: NIEインクルーシブ教育課、発表:P. セートゥンガ博士(NIE);U. チャクラヴァルティ博士(デリー大学);、コメント:古田弘子;A.アルウィス博士(スリランカ公開大学)。
5.2/7・2/9 (a) Education of People with Hearing Impairments; 司会:P.レンチ(グラスゴー大学)、発表:T. ヴィジェシンハ(ケラニヤ大学)氏;古田。(b) Independent Topics” 司会:P.レンチ博士、発表:I.バヌカ氏(東京大学);川口純。

Strategy for Future Research Activity

R6年度は残り2年間かけて行う研究活動のまとめと成果公開を行う。同時に、スリランカ独自の包摂モデル構築に向けた国際共同研究の拠点として、さらにスリランカの研究者、実践家らと連携しながら協働していく。
R6年度も英語を中心に成果を公開していく。すなわち、国際共同研究の成果を、より一層さまざまな雑誌(スリランカ国内雑誌投稿、日本国内雑誌への英文論文投稿、国際学術雑誌投稿)や国際会議等で公開する。
また、R5年度に引き続きR6年度もスリランカ現地におけるハイブリッドの国際会議を開催し、その報告をウェブ上、出版物(書籍)発行を通して共有することに注力する。
スリランカでは独立後最大の金融危機に直面しているものの、今年度はプラス成長が見込まれるという報道もある。しかしながら、現地のフィールドの状況に十分に配慮しながら研究を遂行していくことが今後も重要であるととらえている。

Causes of Carryover

分担研究者の事情により分担金の返却があったためであり、次年度で有効に活用したい。

  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (5 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (5 results)

  • [Int'l Joint Research] National Institute of Education/Open University of Sri Lanka/University of Jaffna(スリランカ)

    • Country Name
      SRI LANKA
    • Counterpart Institution
      National Institute of Education/Open University of Sri Lanka/University of Jaffna
    • # of Other Institutions
      1
  • [Int'l Joint Research] University of Delhi(インド)

    • Country Name
      INDIA
    • Counterpart Institution
      University of Delhi
  • [Int'l Joint Research] University of Glasgow/University of Dundee(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University of Glasgow/University of Dundee
  • [Journal Article] スリランカの教員養成校講師を対象とするインクルーシブ教育研修―国立教員養成カレッジ,ジャフナ校での研修に焦点をあてて―2023

    • Author(s)
      古田弘子・川口純・松本なるみ・大口修平
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 40 Pages: 47-55

    • Open Access
  • [Journal Article] Inclusive education policy in Sri Lanka: Implications for Low- and Middle-Income Countries2023

    • Author(s)
      Furuta Hiroko, Sethunga Prasad, Kawaguchi Jun.
    • Journal Title

      Bulletin of The Faculty of Education, Kumamoto University

      Volume: 65 Pages: 93-110

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Dialogue for reciprocal exchange of social work knowledge in Sri Lank2023

    • Author(s)
      Higashida Masateru, Attanayake Shamini 、Ranaweera Amarawansa , Ashker Muhammad, Kumara H.W. Raveendra
    • Journal Title

      Annual report of the Asian Research Institute for International Social Work

      Volume: 7 Pages: 7-13

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Inclusive education in Sri Lanka in the last ten years: Focusing on the COVID-19 and 2022 economic crisis2023

    • Author(s)
      Furuta Hiroko
    • Organizer
      13 th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A framework for dialogue: Why do we focus on local and foreign knowledges in social work practice?2023

    • Author(s)
      Higashida Masateru
    • Organizer
      Uncovering the Perspectives and Skills of Social Work Practices in the Sri Lankan Context (Series of dialogues for the reciprocal exchange of social work knowledge)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Uncovering the perspectives and skills of social work practices in the Bangladeshi context2023

    • Author(s)
      Higashida Masateru
    • Organizer
      WSWD 2023: 6th International Conference (Community Social Work Practice & Development Foundation)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] スリランカにおける障害児の教育的包摂 ~社会的文脈に即した包摂モデルの構築に向けて~2023

    • Author(s)
      古田弘子
    • Organizer
      日本社会福祉学会学会企画セッション「社会福祉学における国際共同研究を考える」
    • Invited
  • [Book] SDG 時代のインクルーシブ教育:グローバルサウスの挑戦2024

    • Author(s)
      川口純(編)
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357003
  • [Book] 汚穢のリズムーきたなさ・おぞましさの生活考2024

    • Author(s)
      酒井朋子・中村沙絵・福永真弓・奥田太郎(編)
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      左右社
    • ISBN
      978-4-86528-406-5
  • [Book] SDGs 時代にみる教育の普遍化と格差-各国の事例と国際比較から読み解く2023

    • Author(s)
      澤村信英・小川未空・坂上勝基(編)川口純(第3章・第12章 共著)
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750356006
  • [Book] Indigenization Discourse in Social Work: International Perspectives (Chapter: Integrating indigenous perspectives into international social work education: A case study in Japan)2023

    • Author(s)
      Koustab Majumdar et al. (Eds.),Higashida Masateru, Matsuo Kana, Gohori Josef (Chapter)
    • Total Pages
      458
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      3031377117
  • [Book] Uncovering the Perspectives and Skills of Social Work Practices in the Sri Lankan Context (Conference proceedings)2023

    • Author(s)
      Higashida Masateru、Attanayake Shamini. Ranaweera Amarawansa, Ashker Muhammad, Kumara H.W. Raveendra (Eds.)
    • Total Pages
      66
    • Publisher
      Asian Research Institute for International Social Work (ARIISW), Shukutoku University
    • ISBN
      9784908912153
  • [Remarks]

    • URL

      https://www.educational-inclusion-sri-lanka.com/

  • [Funded Workshop] Two-day Online Symposium: (a) Education of People with Hearing Impairments, (b) Independent Topics2024

  • [Funded Workshop] Development of Early Intervention in Sri Lanka: Looking back the 30 year service   provision by the governmental social service sector2023

  • [Funded Workshop] The reality of educational inclusion of children with disabilities in Tamil community: Northern Province and Upcountry Tamils in Sri Lanka2023

  • [Funded Workshop] Developing a model that responds to the country’s Social Context2023

  • [Funded Workshop] Uncovering the perspectives of social work skills in the Sri Lankan context2023

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi