• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Annual Research Report

第二言語学習者コーパスを利用した読解能力・作文能力の自動評価法に関する研究

Research Project

Project/Area Number 22300299
Research InstitutionKansai Gaidai University

Principal Investigator

小谷 克則  関西外国語大学, 外国語学部, 准教授 (30440994)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉見 毅彦  龍谷大学, 理工学部, 准教授 (50368031)
井佐原 均  豊橋技術科学大学, 情報メディア基盤センター, 教授 (20358881)
南條 浩輝  龍谷大学, 理工学部, 助教 (50388162)
Keywords教授学習支援システム / 学習者コーパス / 読解能力自動評価法 / 読解能力自動評価法
Research Abstract

本研究は、応募者らがこれまでに行ってきた第二言語学習者コーパスの構築に関する研究と、第二言語学習者の運用能力をコンピュータにより自動的に評価する手法に関する研究とを発展させ、第二言語教育と第二言語習得研究に寄与することを企図したものである。
本年度の研究は、第二言語学習者コーパスの構築と自動評価法の開発を行った。
第二言語学習者コーパス研究において、第二言語の運用時に収集すべきデータの検討を行った。この検討結果に基づいて、データ収集を行った。
自動評価研究において、読解能力と作文能力を対象とする評価法を構築した。読解能力評価法として、読解速度と文章の難易度から読解能力を評価する自動評価システムを構築した。作文能力評価として、学習者の母語からの不自然な直訳的表現の有無に基づき作文能力を評価する自動評価システムを構築した。作文の自動評価システムの妥当性は、機械翻訳における原言語から翻訳言語への不自然な直訳的表現に基づく評価法の観点からの検証も行った。
今後、第二言語学習者コーパスとして収集したデータの評価、および検証を行う。このコーパスを基に、第二言語学習者の各種の運用能力の相互関係の調査を行う。また、これまでの読解自動評価法と作文自動評価法を基に第二言語学習者の総合的な運用能力評価法への発展を検討する。

  • Research Products

    (9 results)

All 2010 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] A prediction model of foreign language reading proficiency based on reading time and text complexity2010

    • Author(s)
      小谷克則、吉見毅彦、井佐原均
    • Journal Title

      US-China Education Review

      Volume: 7-10 Pages: 1-9

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Validation of a reading speed test for Japanese learners of English as a foreign language2010

    • Author(s)
      小谷克則、吉見毅彦、井佐原均
    • Journal Title

      Corpus, ICT, and Language Education

      Pages: 215-223

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A machine learning-based evaluation method for machine translation2010

    • Author(s)
      小谷克則、吉見毅彦
    • Journal Title

      Artificial Intelligence : Theories, Models and Applications(Lecture Notes in Computer Science)

      Volume: 6040 Pages: 351-356

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Classification of language learners' sentences into native speaker-like or non-native speaker-like sentences using learner sentences and machine translation sentences as training data2010

    • Author(s)
      小谷克則、吉見毅彦
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference of Education, Research and Innovation(ICERI2010)

      Pages: 2672-2677

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Second language writing classification system based on word-alignment distribution2010

    • Author(s)
      小谷克則、吉見毅彦
    • Journal Title

      Themes in Science and Technology Education : Special Issue on ICT in Language Learning

      Volume: 3 Pages: 223-238

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Classification of language learners' sentences into native speaker-like or non-native speaker-like sentences using learner sentences and machine translation sentences as training data2010

    • Author(s)
      小谷克則、吉見毅彦
    • Organizer
      International Conference of Education, Research and Innovation(ICERI2010)
    • Place of Presentation
      Melia Castilla Madrid(スペイン)
    • Year and Date
      20101115-20101117
  • [Presentation] Validation of a reading speed test for Japanese Learners of English as a Foreign Language2010

    • Author(s)
      小谷克則、吉見毅彦、井佐原均
    • Organizer
      The Teaching and Learning of Language International Conference 2010 Kyoto Conference
    • Place of Presentation
      京都キャンパスプラザ(日本)
    • Year and Date
      20100921-20100923
  • [Presentation] A Machine Learning-Based Evaluation Method for Machine Translation2010

    • Author(s)
      小谷克則、吉見毅彦
    • Organizer
      The 6th Hellenic Conference on Artificial Intelligenee(SETN 2010)
    • Place of Presentation
      The Eugenidion Foundation(ギリシャ)
    • Year and Date
      20100504-20100507
  • [Remarks]

    • URL

      http://nlp.i.ryukoku.ac.jp/

URL: 

Published: 2012-07-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi