• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

International Comparative Study of Textbooks and the Unification of Teaching and Evaluation in Citizenship Related Subjects

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22330247
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

IWATA Kazuhiko  兵庫教育大学, 大学院・学校教育研究科, 名誉教授 (40020119)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HARADA Tomohito  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (90228651)
KOMEDA Yutaka  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (80432582)
YOSHIMIZU Hiroya  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (60367571)
OSUGI Akihide  兵庫教育大学, 教育学部, 教授 (50353397)
YATABE Reio  桐蔭横浜大学, スポーツ健康科学部, 教授 (30311137)
NII Masahiro  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 総括研究官 (20353378)
KUSAHARA Kazuhiro  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (40294269)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords市民性 / 社会科教育 / 教科書 / 評価問題 / 指導と評価 / 国際比較研究
Research Abstract

This study is an international comparative study about the unification of a textbook and instruction and the evaluation in a subject to aim for citizenship upbringings such as social studies, geography and history, civics in Japan,geography, history, citizenship in England, and social studies of the United States of America. We observed the class, performed the hearing investigation about the evaluation and collected test assignments in the primary and secondary school in the two countries. And we got the following viewpoints as a thing to suggest for the unification of instruction and the evaluation and about issue of evaluation making of our country. The viewpoints are combination of a variety of evaluations, making of the evaluation standard of the report about research and the decision making, letting a child express a thought or a judgment process and continuous evaluation of deepening,the growth of knowledge.

  • Research Products

    (10 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (5 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] グローバルヒストリーとしてのWorld History for Us All のカリキュラム構成-トランスナショナルでトランスカルチュラルな歴史学習への可能性-2012

    • Author(s)
      二井 正浩
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究24

      Pages: 51-60

  • [Journal Article] 多文化的性格の地域を教師はどのように教えるか-社会科教師の意思決定の特質とその要件-2012

    • Author(s)
      草原 和博
    • Journal Title

      社会科教育学研究116

      Pages: 57-69

  • [Journal Article] 米国社会科研究の動向とその論点争点2012

    • Author(s)
      草原 和博
    • Journal Title

      社会科研究77

      Pages: 25-28

  • [Journal Article] コマンドワードの使い分けを2012

    • Author(s)
      吉水 裕也
    • Journal Title

      東書E ネット

  • [Journal Article] どうする新教育課程の評価・指導要録《中学校編》社会科(地理的分野)特色や課題を捉えさせて評価2011

    • Author(s)
      草原 和博
    • Journal Title

      週刊教育資料1181

      Pages: 32-33

  • [Presentation] イングランドGCSE 地理における評価枠組み-Edexcel 社のGCSE用のワークブックの分析をとおして-2012

    • Author(s)
      吉水 裕也
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Place of Presentation
      麗澤大学
    • Year and Date
      20120700
  • [Presentation] Citizenship Education in Japan:Past,Present,and Future2010

    • Author(s)
      Kazuhiro Kusahara
    • Organizer
      NCSS
    • Place of Presentation
      Denver,USA
    • Year and Date
      20101100
  • [Presentation] 社会科教科書における機能の転換と活用法の深化-教科書からテキストが消えない理由,消える理由-2010

    • Author(s)
      草原 和博
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      国士舘大学
    • Year and Date
      20101000
  • [Book] 社会科教育実践ハンドブック2011

    • Author(s)
      原田智仁,米田豊,吉水裕也,大杉昭英,二井正浩,草原和博他
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      明治図書
  • [Book] Citizenship Education in Japan ' Chapter 6 Citizenship Education in Social Studies Textbooks and Supplementary Readers in Postwar Japan'2011

    • Author(s)
      Kazuhiko Iwata Continuum International publishing Group. Norio Ikeno ed.
    • Total Pages
      224

URL: 

Published: 2014-08-29   Modified: 2017-10-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi