• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Annual Research Report

アジアでの展開をめざした化学教育におけるプロジェクト授業のモデル開発

Research Project

Project/Area Number 22500818
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

藤井 浩樹  岡山大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (30274038)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小川 治雄  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (10134769)
Keywords化学教育 / 学校教育 / 授業 / 探究活動 / 課題研究
Research Abstract

平成23年度は、化学教育におけるプロジェクト授業(探究活動・課題研究の授業)のモデルの試行、評価を行った。
(1)授業モデルの再試行。平成22年度の試行、評価を踏まえ、開発した授業モデルを一部修正し、研究協力校において再試行した。「バイオディーゼル」の授業モデルは、2011年8月に韓国において再試行した。また、「鉄」の授業モデルは、2012年1月に日本において再試行した。これらの再試行には、日韓両国の生徒が参加した。
(2)授業モデルの評価。授業を通した生徒の探究能力・問題解決能力の到達度を測定した。具体的には、授業実践の記録を用いて、生徒の発言や行動の記録を分析した。また、授業モデルの目標と評価の枠組みに基づいて、質問紙調査と面接調査を作成し、実施・分析した。その結果、開発した授業モデルは、生徒の探究能力・問題解決能力の育成に有効であることがわかった。
(3)授業モデルの国際的通用性の検討。上記の試行と評価を踏まえ、開発した授業モデルの国際的通用性を検討するために、ソウルで2011年7月に開催された4th NICE(Network for Inter-Asian Chemistry Educators) Symposium を利用して、検討会議を実施した。
(4)研究成果の発表。研究成果の一部を、4th NICE Symposium、EASE(East-Asian Association for Science Education) 2011 International Conference、日本理科教育学会第61回全国大会において発表した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

当初の計画に沿って、授業モデルの試行、評価ができたので。

Strategy for Future Research Activity

今後の推進方策は、以下のようになる。
①他の題材を用いた授業モデルを、新たに開発、試行、評価する。
②最終的に、アジア諸国の中等教育段階の学校で使用可能で、国際的に展開できる授業モデルを提示する。

  • Research Products

    (8 results)

All 2011 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Chemical Education for Creativity: Knowledge, Judgment, and Representation2011

    • Author(s)
      FUJII Hiroki, OGAWA Haruo
    • Journal Title

      Conference Proceedings of EASE (East-Asian Association for Science Education) 2011 International Conference

      Volume: - Pages: 62-68

  • [Journal Article] Japan-Korea Cooperative Lesson on the Topic of Iron in Chemical Education: Focus on Promotion of Students’Creativity2011

    • Author(s)
      FUJII Hiroki, ARITA Kazuki, HIRAMATSU Atsushi, UTSUMI Ryoichi, OHGATA Yusuke, KIM Sung Hoon, and OGAWA Haruo
    • Journal Title

      Book of Abstracts of the 4th symposium of Network for Inter-Asian Chemistry Educators

      Volume: - Pages: 46-49

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Trial and Evaluation of Experimental Kit of Handy Body-Wormer through Lesson Model of Rust of Iron2011

    • Author(s)
      OGAWA Haruo, FUJII Hiroki
    • Journal Title

      Book of Abstracts of the 4th symposium of Network for Inter-Asian Chemistry Educators

      Volume: - Pages: 52

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「見えないけどあるもの」をテーマにした描画の内容分析2011

    • Author(s)
      小川治雄,藤井浩樹
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 自然科学系

      Volume: 63 Pages: 27-32

  • [Presentation] Chemical Education for Creativity: Knowledge, Judgment, and Representation

    • Author(s)
      FUJII Hiroki and OGAWA Haruo
    • Organizer
      EASE(East-Asian Association for Science Education) 2011 International Conference
    • Place of Presentation
      Korea, Gwangju
    • Invited
  • [Presentation] 生徒の創造性の育成をめざした化学授業の日韓共同開発-鉄を題材として-

    • Author(s)
      藤井浩樹,有田和樹,平松敦史,内海良一,大方祐輔,KIM Sung Hoon,小川治雄
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      日本、松江
  • [Presentation] Japan-Korea Cooperative Lesson on the Topic of Iron in Chemical Education: Focus on Promotion of Students’Creativity

    • Author(s)
      FUJII Hiroki, ARITA Kazuki, HIRAMATSU Atsushi, UTSUMI Ryoichi, OHGATA Yusuke, KIM Sung Hoon, and OGAWA Haruo
    • Organizer
      The 4th symposium of Network for Inter-Asian Chemistry Educators
    • Place of Presentation
      Korea, Seoul
  • [Presentation] A Trial and Evaluation of Experimental Kit of Handy Body-Wormer through Lesson Model of Rust of Iron

    • Author(s)
      Haruo Ogawa, Hiroki Fujii, and Akira Ikuo
    • Organizer
      The 4th symposium of Network for Inter-Asian Chemistry Educators
    • Place of Presentation
      Korea, Seoul

URL: 

Published: 2014-07-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi