• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Annual Research Report

理系学士課程における個に応じたコースデザインの開発

Research Project

Project/Area Number 22500892
Research InstitutionNippon Institute of Technology

Principal Investigator

田中 佳子  日本工業大学, 工学部, 准教授 (10406423)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 隆治  日本工業大学, 工学部, 准教授 (90286021)
有賀 幸則  日本工業大学, 工学部, 教授 (80095348)
野崎 浩成  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (80275148)
Keywordsリメディアル教育 / コースデザイン / 学士教育 / 学士力 / 教育の質保証
Research Abstract

18才人口の約半数が大学に入学する今日、大学教育はマス型からユニバーサル・アクセス型教育へと変化を求められている。誰もが学ぶ機会にアクセスできる教育としてカリキュラムの吟味だけではなく、学習者特性・資質を十分考慮し、個に応じた教育が必要である。本研究は、学習者(大学生)内の資質を検討対象とすることで、既に走っている科目と新規講座・合宿などを組み合わせたコースをデザイニングし修学支援に役立て、4年間の課程での学士力を保証できるようにする。本年度は,精神的回復力尺度(Adolescent Resilience Scale ; ARS)(小塩2002),学習動機と学習観(市川1995),学習に対する考え方などを問う質問紙による調査などを行い,現代の大学生の学習スタイルおよび学習動機の類型化する方法を考察した。その分析の結果から,学習者特性を分類する因子を抽出した。このようにして抽出された3因子(失敗に対する柔軟性,新規性追求,他者との競争や報酬など学習内容以外を重視)に基づいて,学習者の特性を分類し,個に応じた適切なフィードバックができる診断シートの作成を行った。

  • Research Products

    (2 results)

All 2010

All Journal Article (1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] Study of IT Terms Used in Non-Vocational High School Information Technology Class Textbooks : Toward Corpus-Based Lexical Studies and Sentence Comprehension2010

    • Author(s)
      Hironari Nozaki
    • Journal Title

      愛知教育大学 教育実践総合センター紀要

      Volume: 13 Pages: 59-66

  • [Presentation] Support in Kanji Study for Children with Difficulty in Reading and Writing-Kanji Error Analysis using Digital Pen-2010

    • Author(s)
      Hironari NOZAKI
    • Organizer
      2010 International Conference on Japanese Language Education
    • Place of Presentation
      National Cheng-chi Univ., Taiwan
    • Year and Date
      2010-07-31

URL: 

Published: 2012-07-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi