• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Research of verification model construction for KIT typeDevelopment of learning

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22500896
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKanazawa Institute of Technology

Principal Investigator

TANIGUCHI Shin-ichi  金沢工業大学, 基礎教育部, 准教授 (50440483)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) AOKI Katsuhiko  金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (80329367)
NAKA Tsutomu  金沢工業大学, 基礎教育部, 准教授 (40148151)
TAKA Kouzi  金沢工業大学, 基礎教育部, 准教授 (90175422)
ISHII Akira  金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (70064475)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) OHBAYASHI Hiroichi  金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (60169050)
NAKAMURA Akira  金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (60387355)
NAKAE Tomohisa  金沢工業大学, 基礎教育部, 准教授 (30139753)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords教授学習支援システム / 検証モデル / ジェネリックスキル / 学力評価
Research Abstract

Basic scholarship of mathematics and science and generic skill were verified quantitatively and qualitatively in the period from entrance to a university to graduation in the effect of organized education. About academic ability, compared with the time of entrance into a university, the learning achievement improved and the improvement effect of the academic ability of a lesson was confirmed in the term after one year in the same academic ability diagnostic test. However, in 4 annual, emphasis shifted to specialized education and the lesson effect fell. In the self-valuation of generic skill, although the self-valuation of many evaluation criteria once fell by 2 annual, by 4 annual, it has confirmed recovering and becoming the highest score by almost all items.

  • Research Products

    (5 results)

All 2013 2012

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] KIT 型"学びの成長"の検証モデル構II-ジェネリックスキルに関する意識の学 年における変化の分析2013

    • Author(s)
      谷口進一、青木克比古、石井晃、大林博 一、中勉、高香滋
    • Journal Title

      KIT Progress(工学教育)

      Volume: 20 Pages: 65-72

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高香滋KIT 型"学びの成長"の検証モデル構築-I-学生のジェネリックスキルに対 する意識調査- KIT Progress2012

    • Author(s)
      谷口進一、青木克比古、石井晃、大林博 一、中勉
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 19 Pages: 211-220

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高香滋 工科系大学におけるジェネリックスキル修得の自己評価とその分析2013

    • Author(s)
      谷口進一、青木克比古、中勉
    • Organizer
      第19回大学教育研究フォーラム(京都大学高等教育研究開発推進センター
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2013-03-14
  • [Presentation] 工科系大学におけるジェネリックスキルを中心とした2012

    • Author(s)
      谷口進一
    • Organizer
      学びの成長"の検証第5回大会(初年次教育学会)
    • Place of Presentation
      文京学院大学
    • Year and Date
      2012-09-05
  • [Presentation] 高香滋 KIT型学びの成長"の検証モデル構築-ジ ェネリックスキルに対する意識と基礎学力 の関係-2012

    • Author(s)
      谷口進一、青木克比古、石井晃、大林博一、 中勉
    • Organizer
      平成24年度工学教育研究講演会(日本工 学教育協会)
    • Place of Presentation
      芝浦工業大学
    • Year and Date
      2012-08-24

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi