• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Annual Research Report

作動記憶効率化訓練と英語口頭運用能力との関連:自動採点型テストへの示唆

Research Project

Project/Area Number 22520571
Research InstitutionThe University of Aizu

Principal Investigator

金子 恵美子  会津大学, コンピュータ理工学部, 准教授 (30533624)

Project Period (FY) 2010-04-01 – 2013-03-31
Keywordsスピーキング指導 / スピーキングテスト / シャド-イング
Research Abstract

当初の予定通り、前期後期の二回にわたり、対象群、実験群の学生それぞれ20名程度の発話を、13回程度の訓練の前後で録音し、それを書き起こした後、複雑さ、流暢さ、正確さの変化を測定した。その結果、前期においては大きなタスク効果(発話を引き出すために使用された質問が、学習者の発話に影響を与えること)が出てしまい、作動記憶効率化訓練の効果はタスクによる影響を取り除いたという想定のものとにしか結論づけることができなかった。一方、後期は作動記憶効率化訓練を行った学生の発話の変化を詳細に分析した。学生の構文的複雑さや長さが向上しても、流暢さ劣化することはなかったが、間違い数が増加した。つまり、複雑さと正確さのトレードオフ現象が観察された。また流暢さの伸びと、訓練当初の流暢さには負の相関関係がみられた。このことは、訓練開始時にすでに流暢に話せる学生は、作動記憶効率化訓練を行っても流暢さが伸びるわけではないことを示す。昨年度の結果から、極端に発話スピードが遅い学生には、このような訓練が有効であることがわかった。

Current Status of Research Progress
Reason

24年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

24年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (4 results)

All 2013 2012 Other

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] Shadowing and Elicited Imitation as L2 Oral Practice for Lower-Level Learners2013

    • Author(s)
      Emiko Kaneko
    • Organizer
      JACET Convention 2013
    • Place of Presentation
      Kyoto
    • Year and Date
      20130830-20130901
  • [Presentation] The impact of non-communicative practices on L2 spontaneous speech2012

    • Author(s)
      Emiko Kaneko
    • Organizer
      2012 Second Language Research Forum (SLRF)
    • Place of Presentation
      Pittsburgh, PA
    • Year and Date
      20121018-20121021
  • [Presentation] The impact of pseudo-speaking practices on L2 spontaneous speech2012

    • Author(s)
      Emiko Kaneko
    • Organizer
      Technical Committee on Thought and Language/Mental Architecture for Processing and Learning of Language (MAPLL) 2012 Joint Conference
    • Place of Presentation
      Yamagata
    • Year and Date
      20120621-20120622
  • [Presentation] Correlation of Computerized Test Scores and Spontaneous Speech of Novice-level EFL Learners: An Exploratory Study of L2 Fluency

    • Author(s)
      Emiko Kaneko
    • Organizer
      Fifth N.E.A.R. Language Education Conference
    • Place of Presentation
      Niigata

URL: 

Published: 2014-07-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi