• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Annual Research Report

英語科教員採用試験におけるパフォーマンステストの研究

Research Project

Project/Area Number 22520580
Research InstitutionBunkyo University

Principal Investigator

秋山 朝康  文教大学, 文学部, 教授 (20383218)

Project Period (FY) 2010-04-01 – 2013-03-31
Keywords応用言語学 / 言語テスト / 教員採用試験 / パフォーマンステスト / 模擬授業
Research Abstract

公立学校教員採用試験(2次試験)において各都道府県市や文科省のホームページ等で実施方法や評価基準など公開されているが、説明責任を十分果たしているとは言えない。つまり、何点で合否に至ったのか、またテストそのものの妥当性や信頼性についてはどの教育委員会も明らかにしていない。本研究は教員採用試験の2次試験で実施されている模擬授業を使用したテストの妥当性・信頼性について研究した。今年度は特に評価者に焦点を当てて分析した。40人の受験者の模擬授業を録画し、評価者4人で6つの評価項目を用いて分析した。主な結果は1) 評価者の信頼性(一貫性)は高いものの、それぞれ独自の厳しさで評価をしている。2)それぞれの評価者は受験者にたいして「異常な偏り」(評価のブレ)が約20%以上あった。3)最も厳しい評価者と易しい評価者がある受験者を評価した場合、最大50%以上の差があった。以上の結果から、誰に評価されるかによって受験者の合格が左右される可能性は排除できないことがあきらかになった。また、評価項目として採用試験で使用される「授業の構成力」は評価者によって解釈が様々にあり評価がブレル傾向がみられた。
上記の結果から、「評価者は受験者の模擬授業をみてどのように評価をしているのか、また、なぜ評価者が偏りのある評価をしてしまうのか」を研究する必要があると結論づけた。採用試験の2次試験は教員を採用するかしないかの判断に直結する問題であるので、さらに詳しく評価者の評価過程について研究することが必要である。

Current Status of Research Progress
Reason

24年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

24年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (9 results)

All 2013 2012

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] An investigation of test fairness to prospective English teachers in Teacher Employment Examinations (TEEs): focusing on bias interactions between raters and candidates2013

    • Author(s)
      Akiyama, T.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education Journal

      Volume: 24 Pages: 279-294

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Fundamental Issues Surrounding Integrated Tests in Terms of Assessment Literacy2013

    • Author(s)
      Adam Murray
    • Journal Title

      JALT 2012 Proceedings

      Volume: 16 Pages: 1-11

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スピーキングテストにおける評価者認知研究のこれかの課題2013

    • Author(s)
      秋山朝康
    • Journal Title

      英語英文学

      Volume: 40 Pages: 15-26

  • [Journal Article] 「言語活動の充実」その現状と課題~これからの英語教師研修・養成の観点から2012

    • Author(s)
      秋山朝康
    • Journal Title

      文教大学教育研究所紀要

      Volume: 21 Pages: 39-45

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Where Raters’ Differences Come from In the Context of English Teacher Employment Examinations via microteaching2013

    • Author(s)
      Tomoyasu Akiyama
    • Organizer
      AAAL (American Association for Applied Linguistics)
    • Place of Presentation
      Sheraton Dallas U.S.A
    • Year and Date
      20130316-20130319
  • [Presentation] Integrated Speaking Tests & Assessment Literacy2012

    • Author(s)
      Adam Murray
    • Organizer
      38th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition
    • Place of Presentation
      ACT City, Hamamatsu
    • Year and Date
      20121012-20121015
  • [Presentation] A Close Look at English Teacher Employment Examinations: How do raters assess?2012

    • Author(s)
      Tomoyasu Akiyama
    • Organizer
      8th International Symposium on Teaching English at Tertiary Level and The 17th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Beijing, China
    • Year and Date
      20120821-20120823
  • [Presentation] Fundamental Issues Surrounding Integrated Tests in Terms of Assessment Literacy–The2012

    • Author(s)
      Kahoko Matsumoto
    • Organizer
      8th International Symposium on Teaching English at Tertiary Level and The 17th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Beijing, China
    • Year and Date
      20120821-20120823
  • [Presentation] 統合スキル型スピーキング・テストの作成に必要なスキルとは?-Assessment Literacyの視点から-2012

    • Author(s)
      中村優治
    • Organizer
      第35回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Year and Date
      20120804-20120805

URL: 

Published: 2014-07-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi